2022-02-04 08:36Pressmeddelande

Här är planen för Trelleborgs nya stadsdel

Mellan husen längs strandpromenaden och Östersjön kommer en 600 meter lång sandstrand att anläggas.Mellan husen längs strandpromenaden och Östersjön kommer en 600 meter lång sandstrand att anläggas.

Kanozi har på uppdrag av Serneke och Granitor ritat en helt ny stadsdel vid havet i Trelleborg. Helhetsplanen för Västra Sjöstaden omfattar upp mot 1500 bostäder, butiker och serveringar. I visionen ingår dessutom en helt ny 600 meter lång bad- och promenadvänlig sandstrand som är tillgänglig för alla. Nu i januari 2022 gick den första detaljplanen för Västra Sjöstaden ut på samråd. Planen innehåller ca 600 bostäder, förskola, centrumverksamheter och ett mobilitetshus.

Det 160.000 kvadratmeter stora området är före detta industrimark som nu ska förvandlas till levande stad. De boende i Västra Sjöstaden kommer bokstavligt talat att bli grannar med havet. Mellan husen längs strandpromenaden och Östersjön kommer en 600 meter lång sandstrand att anläggas. Tång och skräp ska rensas bort och ny sand ska fraktas dit. Målet är att skapa en bad- och promenadvänlig strand vid som är tillgänglig för alla, oavsett om de bor i Västra Sjöstaden eller inte.

- Vår tanke har varit att skapa en plats för alla. En inbjudande och trevlig stadsdel i direkt anslutning till en riktigt fin sandstrand. På så vis ger vi något tillbaka till staden, alla som bor i den och alla som besöker den, säger Daniel Hohenthal, chefsarkitekt på Kanozi.

Sommartid kommer det strandnära läget och uteserveringarna att locka till sig människor. Längre in i området finns små gator och stråk där husen ger skydd från havsvindarna. Arkitekturen tar vara på Trelleborgs lite brokiga karaktär och varierade stadsbild, där ett högre hus kan ligga intill ett lägre och där gammalt samsas med nytt. Det bidrar till att skapa ett dynamiskt och levande intryck.

Västra Sjöstaden ingår i Kuststad 2025, och är ett av två parallella projekt som ska knyta Trelleborg närmare havet.

Arkitekter: Kanozi
Beställare: Serneke och Granitor
För mer information kontakta: Daniel Hohenthal

Om Kanozi Arkitekter