2021-01-27 10:25Nyheter

PLOQ – en ny stationsbutik för St1

PLOQ - ny konceptbutik för St1. Ett samarbete mellan Kanozi Arkitekter och Open Studio. Foto: Carolina Seybold/Kanozi Arkitekter.PLOQ - ny konceptbutik för St1. Ett samarbete mellan Kanozi Arkitekter och Open Studio. Foto: Carolina Seybold/Kanozi Arkitekter.

Längs med Västkustvägen, mellan E6:an och Apelviken i Varberg, ligger den Kanoziritade stationsbutiken PLOQ vid bensinstationen St1. Med en trävarm fasad, stora glaspartier och specialritad entré, utmärker sig stationsbutiken PLOQ ifrån andra konventionella stationsbutiker. PLOQ har ett egensinnigt och okomplicerat koncept där glädje, värme och fräschör är ledorden. Och arkitekturen följer samma linje.

– PLOQ är ett samarbete mellan oss och Open Studio, berättar Maria Söderström, arkitekt på Kanozi Arkitekter, och fortsätter:
– I vårt team på Kanozi har vi arbetat fram och lagt stor arkitektonisk vikt vid entrépartiet som har ett utstickande tak för att förtydliga entrén och skapa en varm och välkomnande känsla för besökarna. Det var också viktigt att fokusera på stora glaspartier för att sprida ljus och trygghet, berättar Maria Söderström, arkitekt på Kanozi Arkitekter.

PLOQ i Varberg i solljus. Foto: Carolina Seybold/Kanozi Arkitekter.
PLOQ i Varberg kvällstid. Foto: Carolina Seybold/Kanozi Arkitekter.

De stora glaspartierna i byggnaden skapar en transparent blick både in och ut från byggnaden och fyller därmed en stor funktion när de lyser upp platsen vid kvällstid. Detta inger trygghet och transparens för både personal och besökare som erbjuds en visuell överblick över butiken och platsen utanför.

Den trävarma fasaden bryts av med en grå panelvägg för att skapa en visuell kontrast. Belysningens linjära formspråk framhävs speciellt längs entrétaket, men är också integrerad i stenbeläggningen utanför.

Stationsbutiken PLOQ är 300 m² stort och innefattar både servicebutik och personalrum. Det sistnämnda utrymmet står även Kanozi Arkitekter för att ha tagit fram.

Tanken med PLOQ är att besökarna ska känna sig manade att dröja sig kvar efter att de fyllt på sitt eget och bilens energibehov. En slags ’Urban Picknick’ inte så långt ifrån den vältrafikerade E6:an. Här hittar du adressen till PLOQ i Varberg.

PLOQ ligger vid bensinstationen St1 längs Västkustvägen i Varberg. Foto: Carolina Seybold/Kanozi Arkitekter.

Se fler bilder av PLOQ här på vår projektsida.

Om Kanozi Arkitekter

Kanozi Arkitekter erbjuder arkitektur som berör till bostadsutvecklare, entreprenörer och fastighetsägare. Företaget har kontor i Göteborg, Stockholm och Malmö, omsätter ca 92 MSEK och har 95 medarbetare från 13 olika länder. Kanozi arbetar varje dag för att skapa djärv form och hållbar funktion som bjuder in till upplevelse för alla sinnen. https://www.kanozi.se/