2021-09-02 06:54Nyheter

Ofrivillig ensamhet kan undvikas med rätt arkitektur

Gemensamhetsboendet BonTop i Mölnlycke är en boendeform för människor över 55 år, där hälsa och social hållbarhet varit ledorden för det arkitektoniska konceptet. Dagens forskning visar att en social och aktiv samvaro är hälsoförebyggande, och det har vi tagit fasta på när vi arbetat fram BonTop. Här frodas granngemenskap och ett aktivt liv i kvarterets kärna – den subtropiska trädgården med varierande mötesplatser för olika behov.

– Vi vet att en social och aktiv samvaro är hälsoförebyggande. Om vi byggde fler framtida boenden som BonTop skulle vi kunna undvika ofrivilligt ensamma livsöden präglat av livsstilssjukdomar, säger Johan Casselbrant, arkitekt och chefsdesigner på Kanozi Arkitekter.

BonTop bygger på idén om att det finns många äldre som saknar ett naturligt, socialt sammanhang av olika anledningar. Lösningen på det problemet är ett boende som ger förutsättningar för ett socialt och aktivt liv. Förutom en boulebana, pool och Wellness-avdelning som finns i huset, är den gemensamma trädgården det främsta, sociala kittet. Trädgården erbjuder både ett subtropiskt och frodigt medelhavsklimat med grönskande palmer och fruktträd, kombinerat med ett torrt klimat av stenig Arizona-känsla och tåliga kaktusar. Det varma klimatet bevaras under ett specialdesignat glastak som är framtaget i samarbete med klimatkonsulten Harris Poirazis.

– Utmaningen har varit ett boende som gränsar till ett tropiskt klimat, samt de konsekvenser med ventilation, utrymning och brandfrågor som uppstår när vi bygger på detta sätt. Genom en anpassad ventilationsanläggning och relativt enkla lösningar med solavskärmning screentryckt på glastaket, har vi hittat ett sätt att hantera detta både klimatsmart och energieffektivt, säger Johan Casselbrant.

BonTop-konceptet är byggt som ett klassiskt stadskvarter med handelslokaler i den tegelbeklädda bottenvåningen och bostäder med träfasad ovanpå. Ett urbant upplägg med fokus på den levande staden utåt gatan och en skyddad oas för de boende. Med närhet till både matvarubutik och servicehandel i samma hus, är det möjligt att göra vardagen lite lyxigare och lite bättre, i all sin enkelhet.

Kortfakta
Bostadsrättsföreningen BonTop byggs i centrala Mölnlycke av Boaktivt och Tornstaden, och förmedlas via Svensk Fastighetsförmedling. Lägenheterna sträcker sig mellan 41-99 kvadratmeter och erbjuder 1 – 3 rum och kök.

Om Kanozi Arkitekter

Kanozi Arkitekter erbjuder arkitektur som berör till bostadsutvecklare, entreprenörer och fastighetsägare. Företaget har kontor i Göteborg, Stockholm och Malmö, omsätter ca 92 MSEK och har 95 medarbetare från 13 olika länder. Kanozi arbetar varje dag för att skapa djärv form och hållbar funktion som bjuder in till upplevelse för alla sinnen. https://www.kanozi.se/