2020-09-28 09:48Nyheter

Ett nytt landmärke i Kristianstad

No.12 ritat av Kanozi Arkitekter för Wästbygg AB.No.12 ritat av Kanozi Arkitekter för Wästbygg AB.

Kanozi har ritat ett elegant och miljövänligt bostadsrättshus i ett av Skånes mest anrika städer åt Wästbygg. Fokus ligger på lägenheternas stora, sociala planlösningar och de generösa balkongerna med en fantastisk utsikt mot både natur och stadskärna.

– Huset kallas för No.12 och är ett vertikalt, skarpt och rent hus med en markant volym som positionerar sig i sitt sammanhang, berättar Claus Uldal, arkitekt på Kanozi Arkitekter.

Huset med sina tolv våningar tar hänsyn till kringliggande hus och omgivningar genom en slank och elegant design. Det är ett självklart landmärke som står ut med sin iögonfallande höjd och markerar sig utan pardon på ett vertikalt sätt i stadsrummet. För att vara stor och ståtlig är No.12 en inbjudande pjäs i ett av Kristianstads bästa lägen där stor vikt har lagts vid att inte visa ryggen åt något håll, därför har huset ingen tydlig baksida. Exteriört är huset klädd i vit betong och ett rostrött skärmtegel med detaljer i vit korrigerad plåt och glas. Interiört pratar de stora, sociala ytorna med varann och har direkt anslutning till lägenheternas balkonger med ett attraktivt hörnläge. Framtida boende har en rad diskreta materialval att välja mellan, som utstrålar en tidlös elegans, samtidigt som det finns utrymme och bredd för att göra personliga val.

Svanenmärkt
No.12 är ett Svanenmärkt bostadsrättshus. Miljömärkningen är världsledande på produkter och bostäder med fokus på kvalitet, miljö och hållbarhet. Förutom att bo i en miljövänlig bostad som är bra för både människa och planet, är No.12s Svanenmärkning en kvalitetssäkring av byggnaden i sig vad gäller miljöprestanda och miljöengagemang.

Se mer av projektet här!

Om Kanozi Arkitekter

Kanozi Arkitekter erbjuder arkitektur som berör till bostadsutvecklare, entreprenörer och fastighetsägare. Företaget har kontor i Göteborg, Stockholm och Malmö, omsätter ca 92 MSEK och har 95 medarbetare från 13 olika länder. Kanozi arbetar varje dag för att skapa djärv form och hållbar funktion som bjuder in till upplevelse för alla sinnen. https://www.kanozi.se/