2020-05-12 07:32Nyheter

Dynamisk arkitektur i Stockholms skärgård

Illustration: 3D Case. Bostadsprojekt av Kanozi Arkitekter för Tornstaden.Illustration: 3D Case. Bostadsprojekt av Kanozi Arkitekter för Tornstaden.

Kanozi Arkitekter har ritat kvarteret Dykaren, ett bostadsprojekt med 85 bostadsrätter och sex radhus för Tornstaden i ett havsnära läge på Rindö i Stockholms skärgård.

Bostadsprojektet är en del i en större omvandling av det gamla vackra regementet till bostäder för framtiden och består av fem olika volymer som landar i den befintliga, sluttande terrängen på ett naturligt sätt. Huset erbjuder det absolut bästa av utsikten, landskapet och söderläget, samt följer sluttningen med respekt för omgivningen.

– Med tanke på det fantastiska läget riktade vi vårt fokus på utsikten. Fönster och balkonger fick därför full uppmärksamhet i designprocessen, berättar Sara Panadero Antunez, arkitekt på Kanozi.

Kvarteret Dykaren resulterade i en dynamisk fasad med balkonger i trä från golv till tak. Samma princip antogs för de stora terrasserna på taken med orangeri, där de bearbetade volymerna övergår till trä. Fasadmaterial och färgtoner har varsamt valts ut för att smälta in i de omgivande byggnaderna som bär på en lång historia på ön.

– Vi har jobbade med form och funktion i ett tidigt stadie, med fokus på en dynamisk arkitektur på utsidan och rationella val för interiören. Stor vikt lades vid de flexibla lägenheternas planlösningar där vi tillät placering av balkongerna på olika positioner utan att det påverkade planlösningen negativt, säger Sara Panadero Antunez.

Terrängen spelade också en viktig roll för hela designen, en hel del mörka områden på bottenvåningen i byggnaderna behövde lösas och integreras i planlösningarna för att erbjuda det bästa av situationen.

– I utrymmet mellan byggnaderna har vi försökt bibehålla den vilda växtligheten, för att respektera platsens naturliga karaktär innan byggnationen tog vid.

Bostäderna beräknas stå klara 2021. Se fler bilder på vår webb!
Illustration: 3D Case

Om Kanozi Arkitekter

Kanozi Arkitekter erbjuder arkitektur som berör till bostadsutvecklare, entreprenörer och fastighetsägare. Företaget har kontor i Göteborg, Stockholm och Malmö, omsätter ca 92 MSEK och har 95 medarbetare från 13 olika länder. Kanozi arbetar varje dag för att skapa djärv form och hållbar funktion som bjuder in till upplevelse för alla sinnen. https://www.kanozi.se/