2022-07-01 09:48Nyheter

Podd: Valpodd vi pratar om att vi behöver en omstart och att vi måste gå från strategi till handling

Avsnitt: 9

Titel: Vi behöver en omstart

Gäst: I detta avsnitt gästas vi av Karin Rågsjö från Vänsterpartiet och som är ledamot i socialutskottet.

Avsnitt: 10

Titel: Från strategi till handling

Gäst: I detta avsnitt gästas vi av Lina Nordquist från Liberalerna som är ledamot i socialutskottet.

I dessa poddavsnitt, under vårt valspecialtema, har vi samtalat med två nya riksdagspolitiker om viktiga frågor som rör hälso- och sjukvården. Frågor som inte bara engagerar oss på Janssen utan även svenska befolkningen enligt opinionsmätningar.

För oss på Janssen är klinisk forskning, samt snabb implementering av nya och effektiva behandlingar två huvudområden. Idag är Sverige långt ifrån att vara ledande när det gäller patienters möjlighet att ta del av nya innovativa terapier, och de senaste tio åren har de företagsinitierade kliniska prövningarna minskat i Sverige.

Vad behöver göras för att patienter i Sverige ska få ta del av nya innovativa behandlingar snabbare? Vad krävs för att vi ska få fler företagsinitierade kliniska studier till Sverige – en av målsättningarna som även satts upp i den nationella life science-strategin? Och vilken hälso- och sjukvårdspolitiska fråga tycker våra två politiker är den absolut viktigaste?

Detta, och mycket mer, samtalade vi om tillsammans med Karin Rågsjö från Vänsterpartiet och Lina Nordquist, Liberalerna. Lyssna din podd-app eller via vår hemsida.

Om Janssen

Janssen, som utgör läkemedelsdivisionen av Johnson & Johnson-koncernen, är ett av de tio största läkemedelsbolagen i världen med cirka 40 000 anställda på fem kontinenter. Företaget är verksamt inom sex terapiområden: neurologiska sjukdomar, infektionssjukdomar, onkologiska och hematologiska sjukdomar, immunologiska sjukdomar, pulmonell arteriell hypertoni, samt metabola och kardiovaskulära sjukdomar. Janssen finns i alla de fem nordiska länderna med cirka 350 anställda, varav drygt 200 i Sverige.

Martin Johansson
Medical Affairs Lead Oncology, Hematology & Immunology