2022-02-07 13:57Nyheter

Nytt avsnitt ute: Utmaningar och möjligheter för klinisk forskning

Avsnitt: 7

Titel: Utmaningar och möjligheter för klinisk forskning

Gäster: Anna Nilsson Vindefjärd som är grundare och generalsekreterare för Forska!Sverige. Anna är doktor i medicinsk innovationskunskap, ledamot i IVA i Sveriges kommitté för tillämpad systemanalys och regeringens samverkansgrupp för life science och hälsa. Och Tobias Alfvén som är docent i global hälsa vid Karolinska Institutet och barnläkare på Södersjukhuset. Tobias är även ordförande för Svenska Läkarsällskapet samt ordförande för Agenda för hälsa och välstånd vid Forska!Sverige

Lyssna och/eller titta: I din podd-app eller se videopodden på www.janssen.com/sweden/podcast...

”Dagens sjukvård är gårdagens forskning och dagens forskning är morgondagens standardbehandlingar inom hälso- och sjukvården.” Så står det i den nationella strategin för life science. En mening som enkelt beskriver vikten av att vi satsar på klinisk forskning.

Kliniska prövningar är viktigt för patienten och vården i stort. Vi vet att patienterna får snabbare tillgång till nya behandlingar om vi har patienter med i kliniska studier och om de pågår i Sverige. Därför är det oroväckande att vi har tappat position och initiativ inom läkemedelsforskningen trots goda förutsättningar.

Hur ska vi bli en ledande nation igen? Hur har pandemin påverkat forskningen? Vilken är den största utmaningen för klinisk forskning?

Detta samtalade Maria Arroyo om tillsammans med Anna Nilsson Vindefjärd och Tobias Alfvén. Spännande samtal så in och lyssna!

I några avsnitt framöver av podden Vi forskar för livet så kommer vi köra en valspecial. I höst är det val och vilka frågor står högst på agendan inom life science? Det kommer vi diskutera med ett antal politiker framöver.

Om Janssen

Janssen, som utgör läkemedelsdivisionen av Johnson & Johnson-koncernen, är ett av de tio största läkemedelsbolagen i världen med cirka 40 000 anställda på fem kontinenter. Företaget är verksamt inom sex terapiområden: neurologiska sjukdomar, infektionssjukdomar, onkologiska och hematologiska sjukdomar, immunologiska sjukdomar, pulmonell arteriell hypertoni, samt metabola och kardiovaskulära sjukdomar. Janssen finns i alla de fem nordiska länderna med cirka 350 anställda, varav drygt 200 i Sverige.

Martin Johansson
Medical Affairs Lead Oncology, Hematology & Immunology