2022-01-18 15:23Pressmeddelande

IST i Sverige expanderar – Håkan Furevik utsedd till ny vd

Håkan Furevik, ny vd för IST Sverige AB.Håkan Furevik, ny vd för IST Sverige AB.

Den 1 februari tillträder Håkan Furevik som vd för IST Sverige AB. Han ersätter Daniel Husberg som får en ny roll inom koncernen.

Håkan Furevik är idag vd i snabbväxande Admentum, som han var med att starta 2013. Det är ett bolag som IST förvärvade så sent som i december 2021.

Så här säger Håkan Furevik om sitt nya uppdrag:

- Som vd för IST Sverige ser jag fram emot att fortsätta utveckla våra produkter tillsammans med vårt starka team och i dialog med våra kunder. Vi ser också en tendens till nya typer av samarbeten.  Exempelvis är Uppsala kommun ett av flera bevis på detta genom att involvera innovation och dialog tidigt i utvecklingsarbetet. Något som jag gärna ser ännu mer av framöver. Det blir också viktigt att behålla fokus på vår gemensamma vision, att ge bästa möjliga upplevelse för alla olika användare av vår breda produktportfölj.

Nu vill jag komma i gång och möta personalen och alla verksamheter som vi arbetar med. Jag tar med mig min verksamhetskompetens från mina tidigare jobb som lärare och rektor. Men även mina erfarenheter från att ha varit i en huvudmannaorganisation.

IST Groups vd och styrelseordförande Björn Sundeby ser rekryteringen av Håkan Furevik som central i den satsning som pågår på den svenska skolmarknaden och på nya lärandelösningar.

- Håkan har en mycket solid verksamhetskompetens och brinner för att utveckla lärandet och skolmiljön sett ur flera perspektiv. Hans ledaregenskaper har starkt bidragit till Admentums växande position på marknaden, vars system anses vara Sveriges mest användarvänliga och som från lärarhåll blivit mycket uppskattat. Håkans bakgrund som lärare, rektor och elevhälsochef passar mycket väl in i IST:s organisation och ambition att i dialog med kunderna leverera de bästa och mest effektivare verktygen. Vi är stolta att välkomna Håkan till oss och våra kunder.

IST-koncernen har ambitiösa mål för de kommande åren. Björn Sundeby är övertygad om att förvärvet av Admentum och förändringen som nu görs i den svenska verksamheten ska kunna bädda för fina affärsmöjligheter även på den internationella skolmarknaden.

- Efter 35 år av utvecklingsarbete och lyhördhet inför skolans olika behov för att nå sina mål, vet vi att vi tillhandahåller marknadens mest omfattande back-end-system. Nu lägger vi till Admentums fina front-end-teknik vilket stärker oss ytterligare, säger Björn Sundeby.

Om IST

IST har i mer än 35 år levererat IT-lösningar och tjänster med målet att göra vardagen enklare för alla som arbetar inom skolan. IST har cirka 400 anställda, varav ungefär hälften har en bakgrund som lärare eller skolledare. Inom företaget finns många experter på kommunala processer, förvaltning, skola, pedagogik och lärande. Man har kontor i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland.

Mikael Wahlberg
Chief Operating Officer