2024-02-05 11:42Pressmeddelande

IST Group AB investerar i EdAider

IST Group AB, Europas ledande edtechföretag, investerar i det svenska företaget EdAider. Med en stark ägarstruktur frånbolag som AcadeMedia och Natur & Kultur, markerar detta partnerskap en ny era för teknikstött lärande. IST satsar på artificiell intelligens i lärandeprocesserna, vilket kommer att forma framtidens innovativa produkter.

- Samarbetet med EdAider och dess partners möjliggör för oss att tillsammans ta ett större steg och utveckla produkter som ger de bästa förutsättningarna för elever, lärare och skolor, säger Niklas Gunnebrant, vice vd på IST Group.

EdAider är ett svenskt företag med forskningsbaserad inriktning som utvecklar en pedagogisk lärplattform och andra smarta lösningar för skolor. Företaget grundades 2019 av Jalal Nouri, professor inom teknikstött lärande vid Stockholms universitet. På kort tid har EdAider etablerat sig som ett välkänt och innovativt företag inom den svenska skolvärlden och ligger i framkant inom teknik och användarvänlighet.

- EdAider är ett ungt, spännande företag som trots sin nytänkande prägel vilar på en stabil forskningsbaserad grund. Deras kunskap, driv och produkter imponerar, och vi ser fram emot ett nära produktsamarbete för att erbjuda skolor en helhetslösning för både administrativa och pedagogiska behov, säger Mikael Folkesson, vice vd på IST Group.

Gemensam vision och tydliga synergier

IST och EdAider delar visionen om att förenkla och effektivisera skolvardagen där partnerskapet har potential att göra stor skillnad för hur användare drar nytta av möjligheterna med modern teknik.

- Att IST väljer att investera i EdAider är ett kraftfullt erkännande av vår vision och vårt bidrag till utbildningens framtid. Denna investering ger oss en stark partner och skapar en plattform för oss att göra en betydande bidrag till svensk  skola, säger Jalal Nouri, grundare av EdAider.

- Vi är väldigt glada att IST ansluter sig till Edaider som delägare och strategisk partner. Jag är övertygad om att vi på detta sätta kommer leverera de digitaliseringslösningar som svensk skola är värd, säger Anders Haesert, utbildningsdirektör på Academedia.

IST Group och EdAider delar inte bara en gemensam vision utan även tydliga synergier, vilket förväntas göra stor skillnad för användarnas upplevelse av modern teknik inom utbildningssektorn. Mikael Folkesson avslutar med att betona att IST:s framtida utveckling kommer att bygga på integrationer med ledande aktörer inom olika områden, framför allt från Skandinavien, och att detta partnerskap möjliggör större framsteg och forskningsbaserade produkter för nästa generations edtech-lösningar.

Om IST

IST är Europas ledande edtechföretag och erbjuder verktyg som underlättar administrativa processer, främjar lärandet och skapar optimala förutsättningar för skolans digitalisering. Med över 40 års erfarenhet i branschen har företaget utvecklat en djup förståelse för skolors och kommuners behov.

Mikael Folkesson
Vice vd IST Group AB