2021-12-13 12:51Pressmeddelande

IST ger kunder tillgång till sin data i SS12000-format med EduCloud

Bild på Carl Mowday, CTO, och Maria Wellmert, Privacy ManagerCarl Mowday, CTO, och Maria Wellmert, Privacy Manager

IST ger kunder tillgång till sin data i SS12000-format med EduCloud

För första gången uppmanar Skolverket användandet av en gemensam teknisk standard – SS12000:2020. Det är en standard som säkerställer att olika administrativa system kan fungera i samverkan och ge ett både säkert och effektivt utbyte av data, och är en standard som IST har varit med och utvecklat.

Teknikstandarden SS12000 togs fram för att kommuner och leverantörer ska kunna använda en gemensam standard för att utbyta data från elevregister. Hittills har avsaknaden av en gemensam standard för skoldata varit problematisk.

– Det finns andra, internationella, alternativ till SS12000 på marknaden men de är inte utformade efter den svenska skolformen. SS12000:2020 är framtagen av leverantörer, kommuner och Skolverket för att passa vår svenska skolform. IST har varit en enorm kraft i arbetet med utformning och framtagning, och med officiell stöttning från Skolverket kommer SS12000:2020 att bli viktig, säger Carl Mowday, CTO på IST.

Skapar en struktur för den personuppgiftsansvariga
I takt med ökad digitalisering ökar även behovet av tjänster som knyter samman och förenklar informationsflödet. EduCloud är ett molnbaserat informationsnav som möjliggör kontrollerad datahantering mellan olika intressenter i skolans digitala ekosystem. Det skapar en struktur för den personuppgiftsansvariga, så att det är enkelt att få kontroll över data och informationsflöden. Det innebär att en kommun kan ta ett större ansvar och även anpassa dataflödet.

– IST ligger i framkant. Vi kan SS12000:2020 och har kommit mycket längre än andra.
Genom vår produkt EduCloud förenklas informationsutbytet i många av skolans processer
, säger Carl Mowday.

Vi som leverantör har en skyldighet att leverera en produkt som uppfyller kraven i dataskyddsförordningen, vilket standarden SS12000 bidrar till, säger Maria Wellmert, Privacy Manager på IST och fortsätter:

Genom att ge alla våra kunder tillgång till all sin data i SS12000:2020-format vill vi bidra till smidigare processer och ett mer effektivt datautbyte inom skolans värld.

Om SS12000
Standarden SS12000 är ett gränssnitt för informationsutbyte mellan verksamhetsprocesser inom skolan. Det är utvecklat för att förenkla informationsutbytet mellan skolans olika IT-system och definierar hur data ska överföras mellan olika system, på vilket sätt och hur det ska se ut. En gemensam standard underlättar skolans digitaliseringsarbete samtidigt som det är säkert, kostnadseffektivt och användarvänligt.

Om IST

IST har i mer än 35 år levererat IT-lösningar och tjänster med målet att göra vardagen enklare för alla som arbetar inom skolan. IST har cirka 400 anställda, varav ungefär hälften har en bakgrund som lärare eller skolledare. Inom företaget finns många experter på kommunala processer, förvaltning, skola, pedagogik och lärande. Man har kontor i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland.

Mikael Wahlberg
Vice VD, IST Group AB