2022-01-20 12:34Pressmeddelande

IST förvärvar tillväxtbolag inom bildtjänster online

Daniel Husberg, ny vd för JaRocka ABDaniel Husberg, ny vd för JaRocka AB

Under första halvan av 2022 kommer IST, som redan idag är delägare i bildtjänstföretaget JaRocka AB, att slutföra köpet. Affären innebär att IST tar ett betydande steg in i ett nytt produktsegment. Vd för det nya bolaget i IST-koncernen, blir Daniel Husberg, som idag är vd i IST Sverige AB fram till 1 februari då Håkan Furevik tillträder.

Det nya produktsegmentet i det nya bolaget kommer marknadsmässigt att tillhöra IST Sverige AB. När det gäller de befintliga marknaderna utanför Sverige, redovisar bolaget till respektive dotterbolag i Danmark, Norge och Tyskland.

Så här säger vice vd för IST Group, Mikael Wahlberg:
Vi har sett att affären med bildtjänster ökar och tidpunkten för att göra denna satsning ligger helt rätt i tiden. Att få Daniel som vd med sin breda erfarenhet inom försäljning och tillväxt är en tillgång för oss och vi ser en mycket stor potential i detta, i Sverige såväl som internationellt.

Daniel Husbergs roll inom IST-koncernen blir nu att skapa ett tillväxtbolag enligt den utvecklingsstrategi som edtech-bolaget, med sin bas i Växjö, arbetar efter.

När det gäller bildtjänster har detta funnits i IST:s erbjudande till skolorna sedan många år, genom samarbetet med JaRocka.
Men nu blir det en större satsning.

Det känns väldigt spännande. IST står inför en intressant tillväxtresa och jag ser mycket fram emot att ta mig an nya rollen. Bolaget drivs av fina värderingar där medarbetare, kunder och affärer står i fokus. IST Foto är en produkt som många föräldrar i landet känner till och det väcker stor nyfikenhet hos mig att även se hur vi kan lyckas internationalisera produkten. Det här är ett led i bolagets tillväxtstrategi och jag ser fram emot en fortsatt framtid tillsammans med samtliga medarbetare inom koncernen, säger Daniel Husberg.

Om IST

IST har i mer än 35 år levererat IT-lösningar och tjänster med målet att göra vardagen enklare för alla som arbetar inom skolan. IST har cirka 400 anställda, varav ungefär hälften har en bakgrund som lärare eller skolledare. Inom företaget finns många experter på kommunala processer, förvaltning, skola, pedagogik och lärande. Man har kontor i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland.

Mikael Wahlberg
Vice VD, IST Group AB