2023-01-31 07:10Pressemeddelelse

Ikano Bolig udvalgt til stort projekt, der skal reducere klimaaftrykket i boligbyggeri til en fjerdedel

ADEPTIllustration udarbejdet af ADEPT

Ikano Bolig er udvalgt til et stort nyt projekt, som har til mål at reducere klimaaftrykket fra nyt boligbyggeri i Danmark med 75 pct. inden 2030. Boligbyggeri 4til1, der skal udvikle løsninger og eksempelbyggerier, er et samarbejds- og innovationsprojekt iværksat af Realdania og VILLUM Fonden.

Ikano Bolig er udvalgt til et storstilet klimaprojekt, hvor klimabelastningen i byggeriet skal forsøges reduceret til en fjerdedel af det nuværende klimaaftryk. Byggeri og bygninger står for op mod 30 pct. af CO2-udledningen i Danmark og har en betydningsfuld rolle i forhold til ambitionerne om at reducere klimaforandringerne.

Realdania og Villum Fonden står bag initiativet Boligbyggeri 4til1, hvor ni bygherrer er tildelt støtte til udviklingen af eksempelbyggerier, der skal inspirere branchen i forhold til, hvordan man kan bygge nye boliger med et klimaaftryk på en fjerdedel af det normale.

”Det er afgørende og nødvendigt, at byggebranchen arbejder målrettet og koncentreret med at nedbringe klimaaftrykket i de boliger, vi bygger. Vi har alle et ansvar for, at vi får ændret på hvad og hvordan vi bygger, og hverken vi eller klimaet kan vente på, at lovgivningen viser os vej til de rette løsninger. Derfor er Realdania og VILLUM Fondens Boligbyggeri 4til1-projekt banebrydende og vigtigt, og vi er meget stolte over at være udvalgt til at bidrage til det,” siger René Brandt, der er CEO hos Ikano Bolig.

Vinge-projekt i Frederikssund skal bruges som eksempelbyggeri

Konkret er det Ikano Boligs store boligprojekt i bydelen Vinge i Frederikssund, der skal indgå i Boligbyggeri 4til1. Her bygger Ikano Bolig bl.a. 230 rækkehuse og lejligheder, hvoraf en del skal indgå som eksempelbyggeri i klimaprojektet. I hele projektet har Ikano Bolig et stort fokus på, at bygbarhed og skalerbarhed går hånd i hånd, så ressourcerne bruges bedst muligt og produktet samtidig bliver konkurrencedygtigt.

Samarbejde og dialog blandt alle parter er afgørende for succes

René Brandt fra Ikano Bolig mener bl.a., at nøglen til at reducere klimaaftrykket i boligbyggeri er, at alle involverede parter i et byggeprojekt arbejder tæt sammen:

”Vi har en ambition om at reducere CO2-udledningen i vores byggeri med 75 pct. inden 2030. For at nå dette mål, skal vi tænke i nye løsninger og lytte grundigt til hinandens erfaringer. Det sker bedst i tæt dialog med vores samarbejdspartnere, så vi får alle fagligheder med fra starten, og undgår blinde vinkler. På vores projekt i Vinge er vi meget glade for at have bl.a. Havnens Hænder og Sweco Architects med på holdet, så vi sikrer, at løsningerne både er praksisorienterede og baserede på et stort materialekendskab indenfor biobaserede materialer. Samtidig sørger vi for, at alle relevante rådgiverkompetencer er koordinerede, så vi kan belyse og behandle tekniske og arkitektoniske udfordringer i et tæt samspil,” siger René Brandt.

Hos Sweco Architects ser man frem til et godt samarbejde omkring 4til1-boligerne i Vinge:

”Med projektet aktiverer vi alle fagligheder i huset og samles om noget, der tjener et større formål og gør en forskel – ikke kun i branchen. Vi er stolte over at være med helt fremme og bidrage til at forske i, hvad vi tror på, bliver fremtidens boligformer,” siger Mathias Bagger Poulsen, kreativ leder i SwecoArchitects, der koordinerer projektet og trækker på erfaring og faglighed fra hele Sweco-koncernen med særligt fokus på samarbejde og arkitekturskabelse med udgangspunkt i LCA-beregning.

Havnens Hænder, der er landets førende biobaserede byggemarked, glæder sig ligeledes til samarbejdet:

”Vi har stor erfaring og faglig viden inden for biobaserede byggematerialer, og ønsker at skubbe på en mere bæredygtig byggebranche. Vi ser frem til et godt samarbejde med Ikano Bolig, hvor vi vil bidrage med rådgivning og viden om byggematerialernes egenskaber og bygbarhed. Derudover vil vi trække på vores netværk uden for landets grænser, herunder referenceprojekter i større skala, hvor man har årtiers erfaring med drift- og vedligeholdelse af byggerier udført med biobaserede materialer,” siger Magnus Henriques, der er medstifter af Havnens Hænder.

Mere om Boligbyggeri 4til1

Om Ikano Bolig

Ikano Bolig har udviklet og bygget boliger i Danmark siden 2017 og er en del af Ikano Group. Ikano Group består af en række virksomheder inden for forskellige forretningsområder som bank, bolig, produktion, forsikring m.m. Ikano Group blev grundlagt i 1988 og ejes af Kamprad-familien. Ikano Boligs mission er at forenkle de mange menneskers liv ved at udvikle funktionelle og kubiksmarte boliger og boligområder, der inviterer til det gode liv og naboskab. Læs mere på Ikanobolig.dk

Magdalena Misiak