2022-10-27 05:00Pressemeddelelse

Ikano Bolig åbner for salg af svanemærkede rækkehuse i Værløse

Ikano Bolig har taget første spadestik til 62 svanemærkede rækkehuse i det tidligere militærområde Flyvestation Værløse og udbyder dem nu i salg. Boligerne vil blive certificeret med Svanemærket. Det betyder, at de skal leve op til skrappe krav i hele livscyklus og bl.a. er kendetegnet ved et lavt energiforbrug og et godt indeklima. Miljømærkning Danmark, som har ansvaret for Svanemærket i Danmark, fortæller, at svanemærkede boliger er i vækst i hele Norden. De første boliger i Værløse forventes klar til indflytning i december 2023.

Ikano Bolig udbyder nu 62 nye svanemærkede rækkehuse i det eftertragtede kvarter ved den gamle flyvestation i Værløse. Hele 95% af danskerne kender Svanemærket, og at byggeriet bliver certificeret med Svanemærket betyder, at boligerne er bygget med omtanke for mennesker og miljø. Byggeriet lever nemlig op til skrappe krav til både materialer, byggeproces, brugsfase samt affalds- og recirkuleringsfase.

Miljø og klima bør tænkes ind i både etableringen af - og det efterfølgende levede liv i en bolig. Vi skal som boligudviklere være opmærksomme på, hvor vi kan gøre tingene smartere, og det forsøger vi efter bedste evne. Svanemærket er en af de mest anerkendte certificeringer, man kan opnå, og vi er glade for at kunne udbyde mere miljøvenlige boliger, der lever op til Svanemærkets skrappe krav på en helt særlig placering i Værløse,” fortæller René Brandt, som er administrerende direktør hos Ikano Bolig.

Svanemærket byggeri er ved at vinde indpas i Norden

Svanemærket er det officielle nordiske miljømærke. Ifølge Miljømærkning Danmark er svanemærket byggeri for alvor ved at vinde indpas:

Vi har på kun to år set en fordobling i antallet af svanemærkede byggerier i Norden, hvor en opgørelse tidligere i år viste, at der findes godt 23.000 svanemærkede lejligheder, huse, skoler og daginstitutioner – og mere end 42.000 nye på vej. Vi er glade for, at Ikano Bolig har valgt at opføre svanemærkede boliger i Danmark, som er et godt valg for både de kommende beboere og miljøet,” fortæller Martin Fabiansen, der er direktør hos Miljømærkning Danmark.

Ikano Bolig arbejder med at undersøge, hvordan virksomheden kan gøre sine boligprojekter endnu mindre klimabelastende:

”Uanset hvordan vi vender og drejer det, så kræver bygning af boliger ressourcer. Det vi kan gøre, er at kigge både processer og de materialer, vi bruger, efter i sømmene og forsøge at finde de mindst klimabelastende løsninger. Det er en proces, vi er i gang med og kommer til at skrue endnu mere op for i fremtiden,” siger René Brandt.

De svanemærkede rækkehuse er placeret i naturskønne omgivelser i det gamle flyvestationsområde nær Søndersø i Værløse. De 62 rækkehuse i to og tre plan bliver opført med konstruktioner i træ, som er mindre klimabelastende end beton og cement. Ikano Bolig udbyder de 62 boliger i salg nu og forventer, at de første beboere flytter ind i slutningen af 2023. De sidste flytter ind i august 2024.

Vedhæftede billede er til frit, redaktionelt brug.

Om Svanemærket

Svanemærket er det officielle nordiske miljømærke og blandt verdens skrappeste miljøcertificeringer. Svanemærket evaluerer miljøpåvirkningen i alle relevante faser af produktets eller servicens livscyklus fra råvarer, produktion og brug til genbrug, recirkulering og affald og har særligt fokus på ansvarligt ressourceforbrug, påvirkning af klima, brug af skadelige kemikalier og bevarelse af biodiversitet. 95% af danskerne kender Svanemærket, og 67% af danskerne ser efter Svanemærket, når de vælger varer.

Kendetegn ved et svanemærket byggeri

• Lavt energiforbrug
  • Godt indeklima
  • Skrappe kemikaliekrav
  • Strenge krav til certificeret træ
  • Høj byggeteknisk kvalitet via kontrol af en uvildig tredjepart
  • God mulighed for genbrug og genanvendelse af bygningsdele

Læs mere om svanemærket byggeri her:www.svanemærket.dk/byggeri

Om Filmhusene i Værløse

Ikano Boligs nye boligområde hedder Filmhusene, da hangaren der ligger i området, har dannet rammen om flere film- og TV-optagelser. I dag bliver den gamle flyvestation brugt til kulturelle arrangementer, som de kommende beboere bliver naboer til. Endvidere kommer de til at bo på Faldskærmsvej, som er en reference til områdets fortid som militært område og flyvestation.

Om Ikano Bolig

Ikano Bolig har udviklet og bygget boliger i Danmark siden 2017 og er en del af Ikano Group. Ikano Group består af en række virksomheder inden for forskellige forretningsområder som bank, bolig, produktion, forsikring m.m. Ikano Group blev grundlagt i 1988 og ejes af Kamprad-familien. Ikano Boligs mission er at forenkle de mange menneskers liv ved at udvikle funktionelle og kubiksmarte boliger og boligområder, der inviterer til det gode liv og naboskab. www.ikanobolig.dk

Magdalena Misiak
Kommunikations- og marketingchef