2022-04-26 08:35Press release

NIBYE - säkerhetsklockan för kvinnor, av kvinnor

Foto: Nibye, klockan har två olika typer av larm - ett sirenlarm och ett tyst larm.Foto: Nibye, klockan har två olika typer av larm - ett sirenlarm och ett tyst larm.

I Sverige bor idag 1,3 miljoner kvinnor i åldrarna 15-34 år. Detta är den mest utsatta målgruppen för sexuellt våld och hot, vilket också är de vanligaste brotten mot kvinnor i Sverige*.  Nibye-klockan främjar kvinnors egenmakt då den gör det möjligt för kvinnor att röra sig friare och tryggare i samhället. På listan av tunga varumärken som står bakom Nibye finns bland andra Gina Tricot, Red Bull och SkinCity. Nibye, som står för mer än ett klockvarumärke, har skapat och lanserat nödsäkerhetsklockor, designat av kvinnor, för kvinnor.

Nibye är ett svenskbaserat varumärke, grundat under 2020 av Lisa Nelén, som verkar för kvinnors rättigheter. Nibye är en förkortning för Nirbhaya på hindi, som betyder ”fearless”. Ordet kommer från den uppmärksammade gruppvåldtäkten i Deli 2012 som ledde till The Nirbhaya Act, en samling lagar mot sexuellt våld mot kvinnor.

Med syftet att främja kvinnors och HBTQI-communityns säkerhet har Nibye utvecklat ett larmsystem och integrerat detta i en stilren armbandsklocka. Nibye ser ut som vilken klocka som helst men har en integrerad larmknapp vid sidan av uret som kopplas samman med Nibyes larmapp.

- Jag har alltid blivit så otroligt arg av tanken på att kvinnor ska behöva känna daglig rädsla och behöva lära sig att undvika fara. Att få bidra till att kunna göra skillnad och skapa en värld där kvinnor kan leva sina liv fullt ut och fortfarande kunna känna sig fearless är mäktigt för mig. Målet med Nibye är att bli världens största säkerhetsbolag med en tjänst som ger fysisk och mental styrka samt kraften för kvinnor och hbtqi-personer att våga leva sina liv fullt ut. Alla förtjänar att känna sig stärkta och fria, säger grundaren Lisa Nelén.

Klockan har två olika typer av larm - ett sirenlarm och ett tyst larm. Som klockanvändare kan du aktivera larmet via din Nibye-klocka eller i Nibyes app. Genom att dubbelklicka på klockans larmknapp aktiverar du ett sirenlarm - och genom att trycka på klockans larmknapp i 5 sekunder aktiverar du det tysta larmet. Oavsett vilket larm du väljer att sätta i gång kommer din platsinfo tillfälligt att delas tillsammans med en notifikation till dina följare som fungerar som nödkontakter - nödkontakter som kan få en chans att agera direkt.

För att larmfunktionerna ska fungera behöver du ett aktivt abonnemang samt vara inloggad i Nibye’s app. Det är via appen som du parkopplar klockan, lägger till dina nödkontakter och skapar grupper. Abonnemanget kostar 49 SEK per månad (första året är helt kostnadsfri) och köps direkt i appen. Det är alltid kostnadsfritt att vara en nödkontakt hos en användare.

Pressfoto: Nibye

I appen kan du även aktivera en följ mig hem”-funktion - du kan då se klockanvändarens platsinfo och kommunicera direkt i Nibye-appens chatt.

En Nibye-klocka kostar 2195 SEK och finns att köpa på Nibye’s webshop.

Som en del av lösningen behöver du Nibyes app och genom att ansluta din Nibye-klocka via appen kan du nyttja hela larmsystemets lösning.

___________________________________________________________________________________
*SCB och BRÅ
För mer information om Nibye, klicka här
För pressbilder, klicka här

About Hoss Agency

HOSS Agency is a unique PR & Production agency offering tailor-made services to individuals and companies who wish to amplify their brands. We love storytelling and our strength lies in creating the right context where the stories become reality for people to enjoy. We have firsthand experience of the necessary ingredients for brands to stand-out. We aim to leverage this experience to help clients strengthen their brands. We always strive to create the ultimate experience. In other words, we strive to create a HOSS moment. HOSS Agency is a unique PR & Production agency offering tailor-made services to individuals and companies who wish to amplify their brands.

Showit Kidane
Head of PR