2021-10-05 06:02Press release

Hotel Kung Carl, en ikonisk plats nylanseras och bjuder in till vår tids nästa La Belle Epoque.

Bild: Christian FangBild: Christian Fang

- ”En tillbakagång till rötterna och vad vi ursprungligen var”

Hotellet som flyttade in i Art Nouveau huset Sparven 18, nylanseras och bygger ut hotellet mot Stureplan. Hotel Kung Carl öppnar en ny bar tillsammans med deras förstärkta kreativa inriktning som genomstrålar hela hotellet. Den nya cocktailbaren kommer att ta gästerna till en annan plats. En plats att låta sig förföras av det goda livet och leva ut. Vid hörngaveln som delar av Kungsgatan och Birger Jarlsgatan öppnas en pampig entré som leder gästerna in till hotellets nya cocktailbar. I hotellets hjärta finner man den nya bistron, La Belle Epoque.

I mitten av oktober gör Hotel Kung Carl sin nyöppning och låter gästerna träda in i den gyllene tidsåldern. Den nya entrén mot Stureplan kommer att öppna dörrarna och leder direkt in till den nya cocktailbaren. Den livliga baren med de valvbågade fönstren och dess höga tak i spegelmönster kommer att ha en cocktailmeny inspirerad av hotellets historia. Längst in i baren finns en passage som leder gästerna vidare in till vinbaren och bistron La Belle Epoque med nordfranskt kök. Som ansvarig för nöje och att lansera barerna, restaurangen, klubb samt event, har de anlitat den erfarna eventarrangören, Daniel Boudal.

Den nuvarande huvudentrén blir istället en entré direkt in till bistron som också kommer få en större uteservering mot Birger Jarlsgatan. Här kan man sätta guldkant på tillvaron med champagne och Moule marinière (musslor i vitt vin) om man känner för det. Hotel Kung Carl har också de senaste åren blivit mycket uppskattat för sina jazzkvällar. Det är ett koncept som kommer att giftas ihop med invigningen och tas till nästa nivå. Entrén mot Norrlandsgatan bjuder in till Bakfickan där event, jazzklubb och jazzbrunch kommer att hållas.

Marcus Östlundh, Therese Hammar, VD HKC Hotels

- Nu blir vi åter ett destinationshotell med två barer, en bistro, jazzklubb, en utökad festvåning och förstås med en pampigare entré. En tillbakagång till rötterna och vad vi ursprungligen var, säger Marcus Östlundh, VD, HKC Hotels.

Hotel Kung Carl som grundades redan 1866 och var det första att använda ordet ‘restaurang’ i Sverige har behållit sin anda i svenskt sekelskifte, en tidsepok influerad av Frankrike. Under 1900-talet blev det ett av Stockholms mest populära tillhåll för kultureliten, där Karl Gerhard, August Strindberg och Hjalmar Söderberg höll till på “Kungen” som det då kallades. Den ikoniska filmstjärnan Greta Garbo brukade också bo på hotellet under 30-talet i rum 204. Det finns många spännande berättelser om denna Stockholmsskatt som kommer att blåsas liv i - på nya sätt.

Damma av finrocken, njut av live musik, unna dig något extra en ordinär tisdag. Nu träder vi in i nästa epok!

Hoss Agency’s roll kommer i sitt samarbete med nya Hotel Kung Carl att bidra med strategisk PR, presshantering, produktion av event och kreativt innehåll.

Hotellet ägs idag av hotellfamiljen, Östlundh under hotellkoncernen HKC Hotels. Hotellkoncernen består av 6 hotell, fyra restauranger, två hotellfastigheter och 250 medarbetare. De fyra syskonen som nu är tredje generationen av familjen styr hotellet i olika roller, med de äldsta Therese Hammar och Marcus Östlundh i VD-rollen för koncernen. Lina Östlundh tillför personlighet och fångar andan av hotellen som inredning och designansvarig. Det fjärde syskonet, Christian Östlundh ansvarar för olika utvecklingskoncept inom koncernen. Jan Andersson är vd och delägare utför restaurangdriften inom Hotel Kung Carl. Hotel Kung Carl har en stor del stamgäster just för den personliga och varma familjekänslan som belyser hotellet. Involverad i nylanseringen är också en av Sveriges främsta föreläsare och restaurangentreprenör, Magnus Helgesson som gick från att vara stamgäst till delägare på grund av sin starka passion för hotellet.

About Hoss Agency

HOSS Agency is a unique PR & Production agency offering tailor-made services to individuals and companies who wish to amplify their brands. We love storytelling and our strength lies in creating the right context where the stories become reality for people to enjoy. We have firsthand experience of the necessary ingredients for brands to stand-out. We aim to leverage this experience to help clients strengthen their brands. We always strive to create the ultimate experience. In other words, we strive to create a HOSS moment. HOSS Agency is a unique PR & Production agency offering tailor-made services to individuals and companies who wish to amplify their brands.

Philippa Wihlke
PR-CONSULTANT