2019-07-02 07:25Nyheter

Wiiks Rör - Bästa stora VVS-företag 2019

Wiiks Rör vann pris på Hantverkargalan

Årets Hantverkare är utmärkelsen där kunderna identifierar och hyllar Sveriges bästa hantverkare inom olika kategorier. Vi gratulerar Wiiks Rör i Storvik som tog hem priset Årets Stora VVS-företag!

Vid den årliga Hantverkargalan tog Wiiks Rör i Storvik hem den prestigefyllda utmärkelsen Årets stora VVS-företag. Årets Hantverkare syftar till att identifiera och hylla Sveriges bästa hantverkare inom olika kategorier. Tävlingen tar avstamp i företagets kundrelationer och det är därmed kunderna som avgör vem som vinner – alltså inte en jury. Företaget ska dessutom vara välskött med god ekonomi och erforderliga branschcertifieringar.

Kundernas kvittens
”Alla som har röstat har även motiverat sitt val, och dessa motiveringar har sedan värderats och räknats in i slutresultatet. Alla vi som jobbar här är förstås jättestolta över utmärkelsen. Men det allra viktigaste är att vi har fått kundernas kvittens på att vi jobbar rätt”, säger företagets vd Lisa Wiik. Det är också trevligt att kunna visa upp priset när vi söker nya medarbetare, vi växer ju stadigt från år till år. Nu siktar vi på att kunna bli ännu bättre på det vi gör, framför allt inom tre kärnområden – badrum, värmepumpar och service.”

Kundkretsen består till stor del av vanliga hushåll. Vi bedriver verksamheten dels via en välskött Comfort-butik och dels genom ett antal kunniga montörer på fältet. Under senare år har även företagssidan utvecklats, bland annat i samarbete med ABB och andra lokala företag.

Mer tid och färre fel
Wiiks använder sedan länge Hantverksdatas system Entré. Sedan några månader tillbaka använder våra montörer den mobila appen för hantering av arbetsorder, material och tidsregistrering. Lisa Wiik igen:
”En stor del av vårt verksamhetsområde är ju ren glesbygd, och tidigare blev det många onödiga mil för våra montörer när man kanske hade missat någon detalj ute hos kund och kanske måste åka en vända till. Nu kan varje montör själv ta ansvar för arbetsorder och annat innan man åker vidare. Man sparar inte bara tid, det blir färre fel också. Rent praktiskt innebär väl de nya rutinerna en liten arbetspuckel de första veckorna, men ny flyter allting på, mycket smidigare och effektivare än tidigare.”

Om Hantverksdata

Hantverksdata har grunden i ett av Sveriges äldsta dataföretag. Vi har utvecklat affärssystem sedan 70-talet. Redan från början riktade vi in oss på att utveckla systemen för de olika entreprenad- och servicebranscherna. Idag är vi omkring 140 anställda med bolag i fyra av våra nordiska länder - Sverige, Finland, Danmark och Norge. Vi är marknadsledande inom el-, VVS- måleri- och glasbranschen med våra moduluppbyggda system. Dessutom expanderar vi kraftigt inom övriga service- och entreprenadbranscher som bygg, larm, golv, plåt & vent, kyla och hiss. Sammanlagt har vi ca 5 000 företag som kunder med runt 50 000 användare inom de olika branscherna. Bara i vårt mobila system Entré Portal har vi drygt 24 000 användare. Vårt mål är att underlätta hantverkarens arbete och vardag med våra tjänster och programvaror.

Caroline Gentzel
Marknadschef