2022-05-03 08:30Pressmeddelande

Utställning och brodera konstverk tillsammans

Handens intelligens och HågelbyIllustration av Cecilia Löfström.

Konstbrodösen Cecilia Löfström har skapat Handens intelligens och Hågelby – en utställning med broderier, textilier och berättelser av och om fyra generationer kvinnor.

– Handens intelligens och Hågelby är en inspirerande utställning om kvinnorna före mig, deras liv och deras skapande. Jag ser den som en hyllning till dem och all kreativitet som skapar världen vi lever i, säger Cecilia Löfström.

Hågelbyparkens historia går långt tillbaka men det var Hilda Ericsson och hennes man telefonfabrikören Lars Magnus Ericsson som skapade grunden till det som idag är Hågelbyparken. Konstbrodösen Cecilia Löfström är ättling till paret Ericsson och har sammanställt utställningen i samarbete med Hågelbyparken. Utställningen lyfter fram berättelser, dagboksutdrag, textila verk och fotografier av Hilda Ericsson, Anna Ericsson-Giertz, Signe Giertz-Löfström och Cecilia Löfström.

Vi broderar tillsammans

På utställningen broderar vi ett stort konstverk tillsammans och samtalar om vad handens intelligens är och hantverkets betydelse då och nu.

Vernissage den 7 maj kl. 12-16
Utställningen pågår den 7-15 maj
Plats: Klockhuset, Hågelbyparken
Läs mer på: https://hagelby.se/evenemang/handens-intelligens-och-hagelby/

Anna Hagelin, kommunikationsansvarig Hågelbyparken

anna.hagelin@hagelby.se, 08-599 07 104

Cecilia Löfström, cecilialofstrom@icloud.com

Om Hågelbyparken

Hågelbyparken är en levande folkpark och en mötesplats för människors välbefinnande samt för det goda och öppna samhället. Här arrangeras både stora och små evenemang och arrangemang året runt. Valborgsmässoafton firas med eld på vattnet, på midsommar dansar vi runt stången och här firas också flera internationella högtider. Under sommaren bjuder några av Sveriges bästa dansband upp till dans på Stockholms största utomhusdansbana under segeldukstak. Hågelbyparken är en arena för föreningar och andra att arrangera evenemang och fester. I Hågelbyparken bedrivs också samhällsnyttiga verksamheter som en 4H-gård och Daglig verksamhet. Fastigheterna och marken ägs av Botkyrka kommun. Hågelbyparken sköter om fastigheterna och parken. Verksamheten i parken omfattar konferens, mat och dryck, kultur- och nöjesarrangemang och uthyrning. Hågelbyparken ingår i Upplev Botkyrka AB, ett av Botkyrka Kommun helägt bolag. Varje år besöks Hågelbyparken av ca 200.000 gäster. Hågelbyparken har 13 stycken anställda, 54% män och 46% kvinnor. Bolaget har en styrelse bestående av 7 ledamöter inkl. ordförande, vice ordförande och 7 suppleanter, vilka utses av Botkyrka kommunfullmäktige.

Kommunikationsansvarig, Hågelbyparken
Linn Bäckman