2021-05-31 07:43Pressmeddelande

Nyöppning av Café Anna Giertz i Hågelbyparken

Lummig uteservering med äppelblom och vita cafébord, i bakgrunden syns en äldre byggnad i gult och orange. Café Anna Giertz – Hågelbyparkens trädgårdscafé.

Den 1 maj öppnade Hågelbyparkens trädgårdscafé åter upp dörrarna. Ny restauratör för Café Anna Giertz samt tillhörande konferensverksamhet är Clasing Catering AB.

Sedan ett drygt år tillbaka driver Clasing Catering AB Lida Värdshus på Lida Friluftsgård. Restaurangen är den naturliga mötesplatsen på Lida med inbjudande uteservering och utsikt över sjön Getaren. Här serverar de lunch och fika samt arrangerar fester, bröllop och konferenser.

Hågelbyparken och Lida Friluftsgård ingår båda i Upplev Botkyrka AB, som i sin helhet ägs av Botkyrka kommun.

– Vi är väldigt glada att Nicklas Södervall på Clasing Catering AB vill fortsätta sitt samarbete med Upplev Botkyrka AB och nu även etablera sig i Hågelbyparken, säger Cina Staron, platschef i Hågelbyparken. Vi ser fram emot ett nytt och långsiktigt samarbete där vi utvecklar Hågelbyparken till en mötesplats för alla.

Avtalet mellan Hågelbyparken och Clasings Catering AB sträcker sig till 2025 med möjlighet till förlängning.

– Det känns kul att få förtroendet att även driva Café Anna Giertz och utveckla Hågelbyparken tillsammans med ansvariga på plats, säger Nicklas Södervall. Vi vill utveckla maten, konferenspaket, privata fester och verksamheten ytterligare.

– Menyn på Café Anna Giertz kommer innehålla svensk husmanskost och härliga trädgårdssallader och annat gott, säger Helena Persson som är caféansvarig. På den lummiga uteserveringen och inne i den 100 år gamla byggnaden serverar vi vällagad lunch och god fika varje dag.

Både Nicklas Södervall och Helena Persson ser fram emot att träffa gamla och nya gäster.

Om Clasing Catering AB

Clasing Catering AB drivs och ägs av Nicklas Södervall som drivit restauranger under många år. Nicklas drev framgångsrikt Lida Värdshus under 10 år tillsammans med sin fru Lena och utnämndes till Årets Turistföretag 2014 av Botkyrka Turistförening. Nicklas är uppvuxen i och bor fortfarande i Tullinge.

Om Hågelbyparken

Hågelbyparken är en levande folkpark och en mötesplats för människors välbefinnande samt för det goda och öppna samhället. Här arrangeras både stora och små evenemang och arrangemang året runt. Valborgsmässoafton firas med eld på vattnet, på midsommar dansar vi runt stången och här firas också flera internationella högtider. Under sommaren bjuder Sveriges bästa dansband upp till dans på Stockholms största utomhusdansbana under segeldukstak. Hågelbyparken är en arena för föreningar och andra att arrangera evenemang och fester. I Hågelbyparken bedrivs också samhällsnyttiga verksamheter som en 4H-gård och Daglig verksamhet. Fastigheterna och marken ägs av Botkyrka kommun. Hågelbyparken sköter om fastigheterna och parken. Verksamheten i parken omfattar konferens, mat och dryck, kultur- och nöjesarrangemang och uthyrning. Hågelbyparken ingår i Upplev Botkyrka AB, ett av Botkyrka kommun helägt bolag. Varje år besöks Hågelbyparken av ca 200.000 gäster. Hågelbyparken har 13 stycken anställda, 54% män och 46% kvinnor. Bolaget har en styrelse bestående av 7 ledamöter inkl. ordförande, vice ordförande och 7 suppleanter, vilka utses av Botkyrka kommunfullmäktige.