2020-09-01 12:23Pressmeddelande

Hågelbyparken i stolt samarbete med musikfestivalen This is Alby

This is Alby 2020 görs i samarbete med HågelbyparkenThis is Alby 2020 görs i samarbete med Hågelbyparken

För sjunde året i rad är Botkyrkas egen musikfestival This is Alby tillbaka. Den här gången visas scenprogrammet online och tillägnas offren för det rådande gatuvåldet.

Det kändes självklart att tillägna This is Alby till alla som fallit offer för gatuvåldet, det är en fråga som är verklighet för många av oss som bor i landets socioekonomiskt utsatta områden. Vi vet att det är en effekt av samhällets strukturella rasism och enorma klassklyftor, vi måste börja prata om människors olika förutsättningar och möjligheter, säger Hendelis Elias, projektledare för This is Alby.

I vanliga fall går festivalen av stapeln utomhus i Alby sista helgen i augusti men i år kommer festivalen visas lördagen 5 september på  kl 20.00 på Youtube, Musiksupporten.se och ABF Botkyrka -Salem. Allt inspelat i största hemlighet på Hågelbyparken.

Att kunna bidra till en grymt bra konsert, med en väldigt viktig tillägnan, känns bra. Vi i Hågelbyparken är mycket stolta över att This is Alby spelas in i här i år, även om vi förstås helst hade sett att festivalen som vanligt fått spela med stor publik. Vi hoppas att många människor, unga som gamla, kommer ha glädje av sändningen, säger Cina Staron som är platschef på Hågelbyparken.

Till This is Alby kommer delar av Sveriges artistelit för att uppträda, namn som Cherrie, Jireel, Imenella och Linda Pira. Även nya stjärnskott som Haval, Jelassi och Venus kommer att uppträda. Programmet innehåller även stand up med komikerna Ahmed Berhan och poesi med Botkyrkas egen Nora Khalil.

Om Hågelbyparken

Hågelbyparken är en levande folkpark och en mötesplats för människors välbefinnande samt för det goda och öppna samhället. Här arrangeras både stora och små evenemang och arrangemang året runt. Valborgsmässoafton firas med eld på vattnet, på midsommar dansar vi runt stången och här firas också flera internationella högtider. Under sommaren bjuder Sveriges bästa dansband upp till dans på Stockholms största utomhusdansbana under segeldukstak. Hågelbyparken är en arena för föreningar och andra att arrangera evenemang och fester. På Hågelby Wärdshus och i Anna Giertz Café & Bageri serveras vällagad mat och hembakt bröd till konferens och privata gäster. I Hågelbyparken bedrivs också samhällsnyttiga verksamheter som en 4H-gård och Daglig verksamhet. Fastigheterna och marken ägs av Botkyrka kommun. Hågelbyparken sköter om fastigheterna och parken. Verksamheten i parken omfattar konferens, mat och dryck, kultur- och nöjesarrangemang och uthyrning. Hågelbyparken ingår i Upplev Botkyrka AB, ett av Botkyrka Kommun helägt bolag. Varje år besöks Hågelbyparken av ca 200.000 gäster. Bolaget omsatte 2018 21 miljoner kronor och har 11 st anställda, 64% män och 36% kvinnor. Bolaget har en styrelse bestående av 7 ledamöter inkl. ordförande, vice ordförande och 7 suppleanter, vilka utses av Botkyrka kommunfullmäktige.