2022-03-15 07:34Pressmeddelande

Guldfågeln presenterar Solbackakyckling - Sveriges nya kyckling!

Guldfågelns Solbacka kycklingGuldfågelns Solbacka kyckling

Guldfågeln presenterar nu Solbacka kyckling - Sveriges nya kyckling. En långsamtväxande kyckling som äter ett 100% sojafritt foder och växer upp i en stimulerande stallmiljö med gott om utrymme. Kycklingen får dessutom ett moget och smakrikt kött med mer köttstruktur.

Guldfågelns Solbacka kyckling utökar Guldfågelns erbjudande med produkter inom ett nytt segment. Det är en långsamtväxande kyckling som föds upp i en stimulerande stallmiljö med gott om utrymme och äter ett 100% sojafritt foder vilket ytterligare minskar klimatavtrycket. Den växer upp på ett fåtal utvalda sydsvenska gårdar. Denna långsamtväxande kyckling av rasen Hubbard utvecklar dessutom ett moget och smakrikt kött med mer köttstruktur.

Det är en lansering som ligger helt i linje med vårt fokus på hållbarhet - klimat och djuromsorg på sydsvenska gårdar, säger Johan Ekerot, Affärsområdeschef inom Blentagruppen  som äger Guldfågeln. Han fortsätter; namnet Solbacka kommer från det hem som Blentagruppens grundare Harry Håkansson byggde på 60-talet. Det är fortfarande i familjens och företagets ägo och ligger precis bredvid vårt kläckeri i Skåne. Solbackakycklingen föds upp enligt principer som ligger helt i linje med företagets och ägarfamiljens värderingar om hållbart tänkande - därför är Guldfågeln Solbackakyckling ett mycket passande namn för denna kyckling.

Lanseringen sker i butik vecka 11 och den kommer att stöttas upp av en bred marknadssatsning i TV, print, digitalt och i butik. I reklamfilmen kommer vi träffa en av de utvalda uppfödare som föder upp Solbacka kyckling.

Produktsortiment Solbacka kyckling:
Solbacka hel kyckling
Solbacka kycklingbröstfilé 2-pack
Solbacka kycklingbröstfilé 4-pack
Solbacka kycklinglårfilé 4-pack
Solbacka kycklingben
Solbacka kycklingvingar

Mer information om Guldfågelns Solbacka kyckling samt härliga recept kan du hitta på www.guldfageln.se/solbackakyckling

Om Om Guldfågeln

Guldfågeln AB är ett av Sveriges ledande företag när det gäller svenskproducerad kyckling av högsta kvalitet. Vi har tillverkning i Mörbylånga på södra Öland och i Falkenberg samt även i Simrishamn. Guldfågeln är ett familjeföretag som ägs av Jan Håkansson och döttrarna Jessica och Petra. De är tredje generationen av samma familj som brinner för långsiktighet och att hålla fast vid sina grundvärderingar. Guldfågeln tillhör Blentagruppen som ligger i Skåne. Där ingår även Blenta, Ingelsta Kalkon och Lantfågel. Företaget grundades 1975. I Mörbylånga har vi idag ca 550 anställda och i Falkenberg arbetar ca 100 personer med att producera Guldfågelns produkter, dessutom har vi ca 50 medarbetare i Simrishamn där vi producerar höns- och charkprodukter. Vi omsätter ca 1,8 miljarder kr. Redan från början bestämde vi oss för att enbart satsa på högsta kvalitet och att se till att vi har full kontroll över hela uppfödningen. Det betyder att Guldfågelns kycklingar är garanterat svenska. De är kläckta i koncernens eget kläckeri i Skåne, därefter föds kycklingen upp hos särskilt utvalda uppfödare på Öland, i Småland, Blekinge, Skåne och Halland. Slakten av kycklingarna sker antingen på vårt slakteri i Mörbylånga eller i Falkenberg, där de också förädlas och levereras ut till våra kunder. Guldfågeln har ett väl utvecklat djuromsorgsprogram. Vi har stora uppvärmda stallar där kycklingen får gå fritt på kutterspån och har fri tillgång till foder och vatten. Eftersom våra uppfödare finns i närheten har vi inga långa djurtransporter. Vi är medlemmar i branschorganisationen Svensk Fågel vilket du kan läsa mer om under Svensk kyckling. Kycklingkonsumtionen har en mycket positiv trend i Sverige och har under en 10-års period mer än fördubblats i Sverige. Guldfågeln har idag ett brett sortiment på både Dagligvaruhandeln och Restaurang & Storhushåll. Vi är marknadsledare på ätklara kycklingprodukter och majskyckling. Vi arbetar också mycket med att vidareutveckla marknaden för färsk- och färdigmarinerad kyckling. Vår affärsidé lyder: Guldfågeln ska förse konsumenterna med välsmakande produkter & idéer baserade på svensk kyckling, som förenklar måltiderna. Vi på Guldfågeln kan garantera dig som kund att våra kycklingar är uppfödda på ett etiskt sätt, samtidigt som de smakar saftigt och gott och är av högsta kvalitet. Tillsammans med våra unika recept innebär det att vi kan erbjuda dig det bästa av svenska kycklingar.