2019-08-21 05:20Pressmeddelande

YouTube-giganterna Random Making Movies släpper bok

Bokomslag: Våra liv som youtubers Bokomslag: Våra liv som youtubers

Random Making Movies slog igenom ordentligt när de gjorde en rejäl blåsning av Justin Bieber-fans utanför Grand Hotel i Stockholm år 2013, efter att de under ett par år publicerat sketcher på Youtube. Idag är de en av de största svenska Youtube-kanalerna, tillsammans har deras kanaler fler än 1 miljon följare. Våra liv som youtubers handlar om hur de under nio år hållit sig så stora på YouTube - något unikt i Sverige.

— Det är egentligen inte klokt att några killar som bara ville ha lite kul med sketcher och pranks, har kunnat skapa något såhär stort. Det har verkligen varit mycket upp och ner under åren sedan vi startade och i boken berättar vi mer på djupet om våra olika pranks, hur känslorna har gått och hur det till exempel kändes att “förlora” en av killarna - men att sedan ändå jobba vidare, säger Jonas Andersson.

Våra liv som youtubers är berättelsen om hur ett kompisgäng från Nacka under högstadiet spelar in filmklipp på kul och lägger upp på Youtube under namnet Random Making Movies. I samband med att Youtube sedan fullkomligt exploderar blir de en av de första och största Youtube-grupperna i Sverige.

Medlemmarna berättar om sina med- och motgångar, om slitningar i gruppen, om avhopp och om hur det är att bli vuxna tillsammans.

Utanför Grand Hôtel var det helt packat med hysteriska fjortistjejer som hoppades få en skymt av sin stora idol och antagligen skulle kunna dö för att få ta på honom. Vi rullade fram till entrén utan att bli stoppade, och Ture stack på skoj ut en hand genom en glipa i sidorutan. Ögonblickligen skrek alla tjejerna så att det nästan slog lock för öronen på oss.
Nu såg till och med Dennis stressad ut.
”Shit”, mumlade han och strök några svettdroppar ur pannan.
Så tog han sin jacka och la den över huvudet på Thure samtidigt som bildörren öppnades av hotellets entrévärd. Dennis och Thure steg ur limon och möttes av en ny orkan av tjejskrik. Vi andra skrattade men var egentligen helt chockade där vi satt och såg dem skynda in på hotellet. Några minuter senare kom de tillbaka, och också nu skrek fansen så att man blev lite rädd.
”Kör!” sa jag till chauffören.
 — ur boken

Random Making Movies bildades 2010 och kanalen består för nuvarande av medlemmarna William Jonsson, William Forslund och Jonas Andersson.

Leif Eriksson och Martin Svensson har tillsammans jobbat med boken. De är bland mycket annat författarna bakom böcker som Joakim Lundells Monster, Alexander Gustafssons The Mauler, Jonna Lundells PMS-kossan och Charlotte Perrellis Flickan från Småland.

Boken utkommer den 23 augusti 2019.

Om Gul PR

Gul PR är en ung och hungrig PR-byrå. Vi arbetar med varumärken som Yoga Girl och Framgångsshowen, böcker och författare och företag, särskilt inom techsektorn.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén