2020-09-29 06:05Pressmeddelande

Wallraffande journalistik krossar idén om andevärlden i ny bok

Bokomslag: Spökindustrin – En bluffmakares bekännelserBokomslag: Spökindustrin – En bluffmakares bekännelser

En av de växande industrierna i Sverige i dag är den i korsningen mellan alternativmedicin, yoga och spöktro. I nya boken Spökindustrin bestämmer sig journalisten Alexander Bygdén för att wallraffa, med målet att ta reda på hur enkelt det är att tjäna pengar genom att låtsas tala med andar. Spökindustrin är Alexander Bygdéns bokdebut, efter att han tidigare bland annat gjort den uppmärksammade dokumentären “När Manchester United mötte Laxå IF”.

– När jag började gå på seanser och intervjua personer slog det mig hur pass accepterande publiken var till de budskap som levererades och idén växte fram att undersöka hur enkelt det skulle vara att påstå sig tala med andar. Med detta sagt vill jag inte lägga ut pekpinnar för vad som är sant eller inte. Jag har en stor nyfikenhet och respekt för att vi ser på saker på olika vis men det boken definitivt klargör är att vill du bluffa finns det pengar att tjäna, säger Alexander Bygdén.

Korsningen mellan alternativmedicin, yoga och spöktro är en industri som växt med den nyandliga våg av spöktro som svept över Sverige. Med flera teveprogram, magasin och hälsomässor runt om i Sverige med andar och medium som tema finns stora pengar i rörelse både för stora och små företagare med spiritistiska förtecken.

I arbetet med boken utger sig Alexander Bygdén för att vara ett medium och låtsas att han talar med andar. Spökindustrin är ett spännande och överraskande reportage. Resan går via källarseanser, andliga kursgårdar och telefonspågummor för att sluta med en storseans i ett Folkets hus med en fullsatt och köpvillig publik.

"När jag berättar för en kvinna att jag fått kontakt med en mormor som gått bort blir hon rörd. Jag berättar om hennes stressiga vardag, något jag inte borde kunna veta utan andarnas hjälp eftersom vi aldrig träffats förut. Sedan kommer budskapet. Hennes mormor vill att hon ska sluta stressa, komma ner på jorden och bry sig om sig själv och fokusera på det som är viktigt i livet. Kvinnan i publiken nickar igenkännande och släpper ifrån sig en djup suck. Meddelandet är slut, eller nej vänta, det kommer mera. Jag vänder mig om och spänner sedan ögonen i kvinnan.
– Hon saknar barnbarnen, hälsa dem, väser jag.
Kvinnan ser skakad ut och ja, hon har barn som hon ska hälsa. Jag fylls av en mäktig känsla. Människor blir berörda och får något med sig. Det är bara ett problem. Jag är en bluff."
— ur boken

Alexander Bygdén är frilansjournalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio, Expressen/GT och Sveriges Television. Numera ägnar han en stor del av sin tid åt att opinionsbilda och folkbilda för att stoppa psykisk ohälsa. Spökindustrin är hans bokdebut.

Boken utkommer den 6 oktober 2020.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Emma Ahreborg
Emma Ahreborg