2020-11-26 09:45Pressmeddelande

VM nästa för Anders Johnssons unika kokbok

Kokboken HärifrånKokboken Härifrån

Framgångarna fortsätter för örebrokocken Anders Johnsson. Först vann han den prestigefyllda titeln Årets Ekokock. Sedan blev han utnämnd till Vi konsumenters hållbarhetskock 2020. Och nu är det klart att hans unika kokbok HÄRIFRÅN. Råvaror, recept och relationer, är nominerad till kokboks-VM – Gourmand Awards.

– Helt otroligt, jag är överlycklig och stolt, säger Anders Johnsson.

Framgångarna är ett bevis för att Anders passion för råvaror som gör gott för planet, människor och djur är angelägen och därför får stor uppmärksamhet.

– Boken speglar min filosofi kring ekologiska närproducerade råvaror i säsong och hur vi värnar råvaror som är framställda på ett hållbart sätt, utan genvägar. Av sådana råvaror blir det ärlig mat, säger han.

Att hållbara råvaror och läckra recept är ett signum för en modern och ansvarstagande kock är självklart för de flesta. Men hur kommer relationer in i bilden?

– Det handlar om mina kontakter med producenterna. Bönderna, fiskarna, grönsaksodlarna och drycksproducenterna som lägger ner själ och hjärta i alla väder för att få fram produkter som är ekologiska, hållbara – och som smakar mycket bättre. Producenterna är mina hjältar.

HÄRIFRÅN. Råvaror, recept och relationer är ett praktverk på drygt 350 sidor. Den innehåller 180 recept, fantastiska bilder av Andreas Hylthén och inträngande, personliga reportage av Pelle Svensson. Boken är formgiven av Skogen Grafisk Form och tryckt av Svanenmärkta Prinfo Welins tryckeri på FSC-märkt papper. Alla tallrikar och skålar på bilderna kommer från den lysande keramikern Camilla Pahlstad.

Med sitt budskap och innehåll är den Sveriges mest angelägna kokbok. Förhoppningsvis räcker det långt i finalen av Gourmand Awards den 3–6 juni i Paris nästa år.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Emma Ahreborg
Emma Ahreborg