2021-02-17 08:05Pressmeddelande

TV4-profilen bjuder hem till exklusiva event

Karl Fredrik Gustafsson sågs nyligen i TV4 med programmet “Karl Fredriks nyår” och är i vår åter aktuell med “Karl Fredrik på Österlen” i samma kanal. Till sommaren finns det möjlighet att besöka gården Eklaholm på Österlen när Karl Fredrik öppnar upp en “pop up”-restaurang, Gastro Eklaholm, en lyxrestaurang i fin miljö.

— Jag ser väldigt mycket fram emot detta event, då vi får välkomna gästerna hem till oss på Eklaholm. Gårdsplanen med det gamla 800-åriga olivträdet är scenen och ni gäster tillsammans med oss är skådespelarna. Bubbel, stämning, flärd, blommor och förtrollande god mat och dryck i en magisk medelhavsmiljö med livemusik kommer bli ett minne för livet, säger Karl Fredrik Gustafsson.

Att äta mat ute och i fina miljöer är något som har ökat under pandemin, vilket visade sig i att stormkök blev 2020 års julklapp. Även om friluftsliv inte är något som lockar kommer du till sommaren ha möjlighet att äta restaurangmat i fin och naturnära miljö, när “pop up”-restaurangen Gastro Eklaholm öppnar upp. “Pop up”-restaurang är en tillfällig restaurang som byggs upp i fin eller spektakulär miljö, vilket gör att det förutom maten även blir en upplevelse på fler sätt.

Under två veckor i juli så kommer Gastro Eklaholm att hålla öppet vid tio tillfällen för 50 gäster per kväll hemma hos Karl Fredrik Gustafsson. Tillsammans med kocken och krögaren Ola Ohlin, som för tillfället driver två White Guide-restauranger och tidigare drivit restauranger i italienska Toscana. Tillsammans bjuder de in till tio minnesvärda kvällar på 1600-talsgården Eklaholm på Österlen.

— Sällan gifter sig förväntningar och upplevelser så bra tillsammans som när det kommer till mat och miljö. Kanske är det är därför som fenomenet pop up-restauranger blivit så populärt, säger Ola Ohlin.

Exklusiviteten i att det är begränsat antal gäster och vid få tillfällen är en av anledningarna till pop up-restaurangernas framgång, i att man inte vill missa möjligheten att delta. Tidigare har till exempel en pop up-restaurang byggts upp mitt i en sjö. Den tog två veckor att bygga, sedan var den öppen två kvällar för att därefter rivas.

— Vårt mål är att leverera en bestående upplevelse för besökarna, att man var med på något som inte kommer finnas sedan. Pop up-restauranger är mer av ett event än en restaurang. Såklart är mat en viktig faktor, men även miljön och underhållning. Vi kommer till exempel bygga en egen bar till gården och ha livemusik. Det finns många duktiga inredare och kockar, men alla som vi har valt att ha med i detta projekt är handplockade för deras värdskap, värme och unika kompetens inom mat & dryck samt växter och blommor, säger Jimmy Führ, projekt- och evenemangsledare för Gastro Eklaholm.

För menyn kommer närområdet Österlen att användas, det blir näst intill endast lokala råvaror, känslan är att det ska vara som Sveriges skafferi. De bästa råvarorna Sverige har att erbjuda på sommaren helt enkelt.

Gastro Eklaholm öppnar den 20 juli och håller öppet vid tio tillfällen under vecka 29-30.

Karl Fredrik Gustafsson har på kort tid blivit en av Sveriges mest populära växt- och trädgårdsinspiratörer. Under våren och sommaren kunde vi följa Karl Fredrik i TV4 från hans 1600-talsgård Eklaholm i programmet Karl Fredrik på Österlen och i vår är han tillbaka med säsong två av programmet.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Emma Ahreborg
Emma Ahreborg