2021-10-19 07:00Pressmeddelande

Tove Alsterdal släpper ny roman från Ådalen

Med Rotvälta skrev Tove Alsterdal in Ådalen i den svenska spänningslitteraturen.

Boken utsågs av Svenska Deckarakademin till 2020 års bästa svenska kriminalroman och fick även priset för bästa deckare i Norden. Rotvälta har också fått stor uppmärksamhet i USA där den släpptes i september, med titeln We know you remember.

"This is Nordic Noir at its best", skrev exempelvis People Magazine som utsett den till en av höstens bästa böcker, och BookPage menar att det är en skandinavisk krim i världsklass, som "will be mentioned in the same breath as Smilla's sense of snow, The Redbreast or the Millennium-trilogy."

– Jag är så glad över hur boken har tagits emot, från Ådalen till andra sidan Atlanten. Många känner igen sig i det här landskapet som industrierna har lämnat, men där fantomsmärtorna lever kvar.

Nu återvänder författaren till Ådalen med en fristående fortsättning, Slukhål. Det är första gången hon skriver en serie, efter fem hyllade fristående romaner.

Slukhål är på många sätt en mörkare roman än Rotvälta, säger hon.

– Jag har sagt att jag aldrig skulle skriva en serie, men man får ju ändra sig. Redan när jag började arbetet med Rotvälta insåg jag att det måste bli fler böcker, jag var inte färdig med Ådalen. Jag ville verkligen skildra den här trakten med allt vad den är av skönhet, vemod och brutal historia.

I Slukhål gör hon också en utfärd längre norrut, till Malmberget som håller på att tömmas helt på människor.

– Det var drabbande att komma tillbaka till Malmberget efter många år. Tomheten. Hus som är byggda på sextiotalet och blir till spökhus, minnen som försvinner. Mina böcker handlar mycket om minne och glömska, kriminallitteraturen lämpar sig utmärkt för det.

Pressröster om Rotvälta:

"Strong local color, convincing characters, and a twisty plot make this a standout. This is Swedish noir at its murky best."
Publishers Weekly

"En deckare som lågmält och svidande vackert lyckas gestalta mer än ett brott."
DN

"Vad är det som gör Tove Alsterdal så bra som kriminalförfattare? Jo, det faktum att hon skriver så trovärdigt om helt vanliga människor; människor som varken är renodlat onda eller goda. Brotten är sällan noggrant överlagda, de är tragiska handlingar begångna i desperation. Alsterdals styrka är hennes förmåga att skildra mänskliga relationer och teckna skarpa, psykologiska porträtt."
Vi läser

"En helt uppslukande berättelse, engagerande och spännande, där decennier av lögner når ljuset. Fantastiskt bra!"
Expressen

"En bladvändare av klass."
UNT

"Sträckläsning garanteras."
Aftonbladet

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén