2021-08-26 07:05Pressmeddelande

Tidigare polis släpper kriminalroman

I Stockholm har under en tid flera barn till tungt kriminella individer kidnappats. En orolig mamma går emot kidnapparnas instruktioner och kontaktar polisen för att berätta att hennes barn försvunnit. Trots att klockan tickar måste Gideon Svanberg och Rebecka Nilsson gå försiktigt fram för att inte utsätta det kidnappade barnet för fara.

“Tjugo minuter senare hade en tekniker fått på sig all den skyddsutrustning som krävdes för att öppna lådan. I samma stund han bröt upp locket med en kofot kom Gideon Svanberg till övningsfältet, skjutsad i en av militärpolisens bilar. Han steg ur och gick fram till sina kollegor i bombskyddet och presenterade sig. Teknikern vid lådan tog av sig hjälmen och vinkade åt honom att komma. Gideon gick fram med en klump i magen, medveten om vad han med stor sannolikhet skulle få se. Det bekräftades i teknikerns ansiktsuttryck när han kom närmare. I lådan låg en liten pojke.”
— ur boken.

Den tidigare narkotikapolisen och affärsmannen Rickard Ander är nybliven ägare till ett säkerhetsbolag. När ytterligare ett barn kidnappas i Stockholm, får hans bolag en av de största spelarna i Stockholms undre värld som kund.

Det som till en början ser ut att bli ett enkelt fall, visar sig ha andra bakomliggande motiv. Rickard inleder ett samarbete med polisen och ger sig därmed in i ett livsfarligt dubbelspel med ödesdigra konsekvenser.

— En förutsättning för handlingen i boken är privatiseringen av statens så kallade våldsmonopol. De senaste decennierna har säkerhetsföretag tagit över polisens uppdrag att bevaka gator och torg, dessutom utför de regelrätta brottsutredningar och bedriver spaningsverksamhet. Givet samhällsutvecklingen, med ökad brottslighet och bristande polisiära resurser, är det en logisk och nödvändig utveckling, men den är långt ifrån problemfri, säger Göran Sällqvist.

Göran Sällqvist har tidigare bland annat arbetat som polis och i näringslivet men är nu författare på heltid. Han gjorde succé med debutboken Efter så många år och är nu aktuell med den fristående uppföljaren Uppstånden från de döda, en kriminalroman med starka personporträtt och en skarp samtidsblick.

Boken släpps den 26 augusti.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Emma Ahreborg
Emma Ahreborg