2024-03-26 13:00Pressmeddelande

Talmannen ger ut bok om svensk poesi

Riksdagens talman Andreas Norlén har under hela sin politiska gärning använt sig av poesi i tal, intervjuer och andra sammanhang. I den nya boken Talmannens guide till svensk poesi har Andreas Norlén valt ut hundra favoriter från fem sekler och beskriver sin kärlek till den svenska lyrikskatten.

– Jag slås ofta av hur några få ord kan få mig att stanna upp, att känna igen mig – eller att se något på ett nytt sätt. I många sammanhang har jag funnit att poesin tillför perspektiv och upplevelser som gör att till exempel ett anförande får ytterligare djup och nerv. Bara en rad eller två ur en dikt kan fånga in talets essens eller förmedla en känsla eller en stämning på ett sätt som går rakt in i hjärtat, säger Andreas Norlén.

Andreas Norlén menar att poesi är livet i koncentrat. Poesi är ett av mänsklighetens mest ursprungliga sätt att berätta. Det är ett utforskande av det som berör oss allra mest: lycka, lidande, kärlek, längtan, smärta och saknad. Poesi utvecklar oss människor, vår fantasi och vårt känsloliv.

Dikterna som talmannen har valt ut i boken är ett högst personligt urval, där en del varit med länge och andra är sådana som han nyligen träffat på och tagit till sig. Dikterna talar antingen till hjärtat eller till hjärnan, och ibland till både och. I sin inledning till boken berättar Andreas Norlén om hur poesin förde samman honom och hans hustru Helena tidigt i relationen. Han beskriver också hur han använt sig av poesi i många sammanhang, något som ökat sedan han blev talman.

Allra mest respons fick jag ... när jag 2019 utantill läste de 28 verserna i Johan Ludvig Runebergs ”Sven Duva” i en hotellobby i Helsingfors inför Hufvudstadsbladets kamera. Även långt efteråt fick jag kommentarer från finländare som gladdes åt att en svensk politiker kände till och reciterade deras nationalskald – som skrev på svenska och har en självklar plats i denna antologi, trots att han levde hela sitt liv på andra sidan Östersjön. Jag blev glatt överraskad och ödmjukt tacksam för det fina gensvaret – ett exempel på hur poesi kan bidra till gemenskap och samhörighet.
– ur bokens inledning.

Andreas Norlén är doktor i juridik, politiker och lyrikälskare. Han är sedan september 2018 riksdagens talman.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén