2020-09-18 06:01Pressmeddelande

Systrarna Graaf släpper gemensam biografi

Den 22 oktober släpper systrarna Magdalena och Hannah Graaf en gemensam biografi. Boken är full av berättelser och avslöjanden som Hannah och Magdalena aldrig tidigare pratat om.

Det hade aldrig gått att hitta på en lika vansinnig, förtrollande och samtidigt hjärtskärande berättelse som den om systrarna Graafs liv – helt enkelt för att den skulle framstå som overklig. Ska man ändå försöka sammanfatta den så är I nöd och lust en historia om två överlevare.

Magdalena och Hannah växer upp med en mamma som är frikyrkopastor, och en pappa som lika plötsligt som ofta byter identitet och går in i olika slags roller.

Under uppväxtåren går Hannah på en kristen skola där hon får lära sig att sex före äktenskapet, eller bara att ha ett förhållande med en jämnårig kille, är något fult och orent. Samtidigt går Magdalena i flera olika kommunala skolor där hon blir mobbad på grund av att hon är en korthårig pojkflicka som gillar att göra sådant som pojkar gör.

Med den bakgrunden finns det inte mycket som tyder på att systrarna bara några år senare ska bli Sveriges mest eftertraktade glamourmodeller och firade popstjärnor. Men det blir de, även om vägen dit är allt annat än rak, och kantas av dåliga relationer, övergrepp, våld och självhat.

Under åren som går ska Magdalena och Hannah inte alltid ha den självklara kontakt de har just då. Dels för att samtliga pojkvänner och äkta män är svartsjuka på deras unika relation och på den kraft de får när de är tillsammans. Dels för att livet med barn och boenden i olika länder kommer emellan. Men något som är lika genomgående som de svartsjuka männen är de avgrundsdjupa tragedierna, som till slut för Magdalena och Hannah närmare varandra.

För intervjuer och recensionsexemplar, kontakta Vilhelm Hanzén, Gul PR: vilhelm@gulpr.se eller 073-690 74 09

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén