2020-09-22 06:15Pressmeddelande

Swedbanks penningtvättshärva kan vara världens största – det visar ny bok

Swedbankchefen Birgitte Bonnesen lät så säker när jag intervjuade henne den där ruggiga oktoberdagen 2018. Banken hade inga problem med penningtvätt. Fyra månader senare avslöjades sanningen. Swedbanks smutsiga affärer blev en världsnyhet.

Hur kunde den svenska folkrörelsebanken befatta sig med ökända oligarker, illegala tvättomater och pengar som kunde vara stulna från Ukrainas och Rysslands folk?
Swedbank – Penningtvätten och lögnerna berättar historien bakom det som kan vara världens största penningtvättshärva. Större än Danske Banks.

– Pengaflöden med minst en varningsflagga skulle, försiktigt räknat, kunna uppgå till 3000 miljarder kronor från 2007 till 2015, säger författaren Birgitta Forsberg.

I bokens centrum står den före detta sparbanken som tjänade miljarder på att inte ställa alltför många frågor. I utkanten sker till och med mord.

Birgitta Forsberg är en flerfaldigt prisbelönt reporter som har gjort sig ett namn som en av våra främsta ekonomijournalister. Numera jobbar hon på Svenska Dagbladet. Hon har följt Swedbank länge och skrev 2010 den uppmärksammade boken Fritt fall – Spelet om Swedbank, som handlar om hur banken var en hårsmån från att gå omkull i finanskrisen. År 2012 utkom hennes bok Svenska miljardärer.

Kontakta gärna Birgitta Forsberg på 0734-384091.

Titel: Swedbank – Penningtvätten och lögnerna
Formgivare: Niklas Lindblad
Författare: Birgitta Forsberg
Utgiven: 2020-09-24
Förlag: Lind & Co
Antal sidor: 408

Om Gul PR

Gul PR arbetar med flera av de största bokförlagen, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Linnéa Katz
Linnéa Katz