2019-08-16 05:30Pressmeddelande

Sveriges bäst säljande feelgoodförfattare tillbaka med ny bok

Bokomslag: Bokcirkeln vid världen ände Bokomslag: Bokcirkeln vid världen ände

Frida Skybäck inledde sin författarresa med att skriva historiska romaner, men när hon tog steget in i nutid med romanen Bokhandeln på Riverside Drive blev hon en självklar stjärna på feelgood-himlen. Boken har redan sålt i mer än 100 000 exemplar, och hon är därmed den feelgoodförfattare som säljer bäst i Sverige just nu. I höst släpps hennes nya bok Bokcirkeln vid världens ände.

Patricias lillasyster Madeleine försvinner spårlöst på en praktikresa till Sverige. 30 år senare får Patricia ett kuvert med Madeleines halsband skickat till sig på posten. Vad hände egentligen när Madeleine tog sina väskor och försvann från frikyrkan i Skåne?

— Det bästa jag vet är att sitta framför en dator med ett öppet worddokument och se hur mina karaktärer får liv. Jag har alltid älskat att berätta, älskat att skapa världar där mina huvudpersoner får känna, uppleva och slås ned för att sedan resa sig igen. När jag skriver slutar allting runt omkring mig att existera. Jag finns bara just där, just då, säger Frida Skybäck.

En solig majdag flyttar svenskättlingen Madeleine Grey till Ljusskär i Skåne för att praktisera i den populära Frihetskyrkan. Hennes vistelse får ett abrupt slut när hon en kväll packar sin väska och försvinner spårlöst. Trettio år senare mottar hennes syster Patricia ett anonymt brev med Madeleines halsband i och hon bestämmer sig för att resa till den lilla strandbyn i ett sista försök att hitta sin syster. Patricia tar in på Ljusskärs enda hotell, Monas Bed, Breakfast & Books, där många av de boende samlas för att skvallra. Snart får Patricia lära känna en omaka grupp kvinnor som förenas genom sin bokcirkel.

Mellan litterära samtal, kärleksbekymmer och äktenskapsproblem börjar kvinnorna nysta i Madeleines mystiska försvinnande. Men alla är inte lika tillmötesgående och Patricia inser att hennes frågor river upp gamla sår. Vad var det egentligen som hände med Madeleine den där ödesdigra sensommarkvällen och vad är det för en mörk hemlighet som människorna i byn är så måna om att bevara?

"Patricia stirrar på det lilla halsbandet i sin hand. Plötsligt mår hon illa och vet inte vad hon ska ta sig till. En inre röst manar henne att resa sig och springa därifrån, ändå blir hon kvar. Med darrande hand lyfter hon upp den tunna kedjan mot solen. Silvret glänser matt och den lilla berlocken i form av en not dinglar fram och tillbaka. Patricia kramar halsbandet mellan fingrarna. Trots att hon inte sett det på över trettio år känner hon igen det."
– ur boken

Bokcirkeln vid världens ände är en charmig och hoppfull historia om hur kärlek och vänskap kan läka gamla sår och hjälpa någon att börja om på nytt. Boken är Frida Skybäcks sjunde i ordningen.

Frida Skybäck är främst författare till feelgood och historiska romaner och hennes senaste bok, Bokhandeln på Riverside Drive, har hyllats av både läsare och kritiker.

Boken utkommer den 20 augusti 2019.

Om Gul PR

Gul PR är en ung och hungrig PR-byrå. Vi arbetar med varumärken som Yoga Girl och Framgångsshowen, böcker och författare och företag, särskilt inom techsektorn.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén