I boken Finns i flera färger och storlekar bjuder författaren och tecknaren Tonie Lewenhaupt på en fascinerande resa genom den svenska konfektionens framgångshistoria. Med skarpt öga och djup kännedom om modevärlden tar hon läsaren från tidlösa kappor till revolutionerande jeans och visar hur kläder inte bara speglar utan också formar vår samtid. Boken är rikligt illustrerad med modefoton, skisser, tidningsklipp och personliga berättelser som ger liv åt varje plagg och tidsepok.
– Min bok handlar om den svenska konfektionens historia men den kan även läsas som en berättelse om modefotografernas och modetecknarnas betydelse. Jag har själv börjat mitt liv i modevärlden som tecknare och dessutom var jag i många år gift med en modefotograf. För mig har det därför varit viktigt att visa även de tecknade och fotograferade modeidealen. Hur de har förändrats och följt sin samtid såväl tekniskt som kreativt, säger Tonie Lewenhaupt.
I boken Finns i flera färger och storlekar: Svensk konfektion, en historia får vi följa med på en personlig stilresa över konfektionens framgångsrika utveckling i Sverige. I mitten på 1900-talet sydde svenska fabriker det mesta i klädväg: kostymer, klänningar, kappor, arbetskläder, korsetter och mycket annat.
Mångfald ger möjlighet. Mode som industri handlar inte bara om snitt och färg men även om frihet att välja, kvinnokraft och om konfektion som en viktig del i samhället. Redan i slutet av 1800-talet bar vi färdigsydda kappor, sedan kom sportplaggen och med nya semesterlagen även sommarklänningar och snart blev svenskt tonårsmode en exportvara.
Tonie Lewenhaupt visar hur svensk konfektion som länge var anonym fick sin identitet och självkänsla genom samtida bilder, reportage och annonser. Bland annat handlar det om snitt, material, dekorationer, detaljer, klädbestånd och färg. Tongivande modeskapare, illustratörer och designers beskrivs, men även de klassiska butikerna, utvecklingen av postorder och andra banbrytande förändringar i modebranschen.
"Hela det så kallade konsumtionsmönstret förändrades radikalt. Mode blev en snabbköpsprodukt. Klädkedjornas butiker var stora och innehållsrika. Utbudet skiftade snabbt och ofta. Modemedvetenheten var hög. Senaste nytt presenterades i stora skyltfönster på moderna skyltdockor. Bara att gå in, strosa runt, titta, känna, kanske välja ut några plagg, prova, välja och betala. Samhällets system hade skapat nya koder och inte minst nya ideal. Unga, svängiga, energiska. Fyllda av protest mot det etablerade, invanda och konservativa. Kappa? Nej tack! Kappan var död. Knappt hundra år gammal."
– ur boken.
Tonie Lewenhaupt är författare, dräkthistoriker och tecknare. Hon är utbildad på Konstfack och har en mångårig erfarenhet av modebranschen i egenskap av journalist, författare och illustratör. Bland hennes tidigare böcker finns Tidlösa trådar – klassiska kläder från antiken till våra dagar, Kläders tysta språk, Svart som – idéer och tankar kring svarta kläder, Inte bara mode – samhället som modeskapare samt Bilden av modet tillsammans med Lotta Lewenhaupt.
Finns i flera färger och storlekar ges ut av Bokförlaget Arena och släpps den 15 september.
Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.