2018-10-05 09:53Pressmeddelande

Svensk fotograf vinner förstapris vid International Photography Awards

Den svenska fotografen Åke Ericson vinner förstapris i International Photography Awards™. Åke är vinnare i kategorin Professional Book, Documentary och prisas för sin fotodokumentära bok Non Grata, utgiven på det brittiska förlaget Gost.

— I nästan nio år har jag dokumenterat romers dagliga liv över hela Europa. Totalt har det blivit 18 längre resor. Jag startade projektet efter ett besök i södra Tjeckien, där romer utsattes för omfattande diskriminering. Engagemanget har tagit mig på en lång resa genom Tjeckien, Frankrike, Sverige, Kosovo, Ungern, Serbien, Rumänien, Schweiz, Spanien och Slovakien för att bära dessa så ofta isolerade människors vittnesmål. Jag hoppas att denna utmärkelse ska ge uppmärksamhet till dem som bäst behöver den , säger Åke Ericson.

Information om Non Grata:
Fotograf: Åke Ericson
Företag/studio: Photographer Åker Ericson AB
Tid för fotografering: 2009-2018
Teknisk information: Published April 2018 140 pp / 71 tri-tone illustrations Hardback clothbound
Förlag: Gost

Åke Ericson (1962) föddes i Västerås. Hans första bild publicerades när han var bara 14 år och han började arbeta som fotograf vid 16 års ålder. Efter 12 år på lokala och regionala tidningar i Sverige, började han arbeta på Skandinaviens största tidning Aftonbladet - där han arbetade i nästan 10 år innan han blev frilansfotograf år 2000. Han har samröre med Aurora Photos i New York och hans fotografier har publicerats i CNN, Newsweek, Paris Match, Le Figaro, Stern och Le Monde. Han har även arbetat med bland annat Läkare utan gränser och Röda Korset. Hans verk har ställts ut på drygt 20 soloutställningar och han har varit mottagare av mängder av priser, inklusive Årets Pressfotograf i Sverige år 2008.

The International Photography Awards™ är en årligen återkommande tävling för professionella fotografer, samt amatör- och studentfotografer på global nivå, vilket skapar en av världens mest ärorikatävlingar inomfoto.
IPA är en utmärkelse kopplad till the Lucie Foundation, en välgörenhetsstiftelse vars uppgift är att uppmärksamma etablerade mästerfotografer, samt upptäcka och odla nyskapande talanger, också få fler i världen att börja uppskatta fotografering.

Läs mer om utmärkelsen här.
Läs mer om International Photography Awards™ här.

Om Gul PR

Gul PR är en ung och hungrig PR-byrå. Vi arbetar med influencers som Yoga Girl och Ångestpodden, böcker och författare och företag, särskilt inom techsektorn.