2020-10-20 06:11Pressmeddelande

Sorgeprocessen över ett missfall i diktform

Bokomslag: Allt går i bitar

Omkring en av sex graviditeter leder till ett dödfött barn, och med det kommer ofta en sorgeprocess. Författaren Cyril Hellman och hans partner Julia försökte i flera års tid få barn. När de äntligen lyckades och Julia blev gravid, kom barnet att dö i magen i sjunde månaden. I boken Allt går i bitar får man i diktform följa Cyrils och Julias sorgeprocess.

— Att skriva dikten blev inte bara en hyllning till barnet som togs ifrån oss, utan även ett sätt för mig att rädda mig själv, för att överleva, säger Cyril Hellman.

Efter flera års försök blir Julia i 40-årsåldern äntligen med barn. Lyckan är total, men i sjunde månaden slutar barnets hjärta att slå. Allt går i bitar skildrar hur barnet under smärtsamma förhållanden måste födas fram död. Till en början kommer paret närmare varandra men snart ”sörjer de isär”. Hon drar sig undan med sin stora latinska familj, medan han väljer att fly emotionellt, psykiskt och geografiskt. Med ohälsosamma flyktmedel kommer även mannens mörka kamp att stå på liv och död.

Allt går i bitar är en smärtsam, men också vacker flödande sorgedikt i tre delar om att överleva och förlusten av ett barn. Den ställer existentiella frågor om tvivel, mental ohälsa, liv och död, Guds existens, glimtar av hopp och försoning när allt känns mörkt.

"Ständigt
önskar tiden
drogs tillbaka
och jag gjorde rätt
att vi gjorde rätt
och förlöste dig tidigare
Vi kunde inte veta"
— ur boken

Boken släpps även som ljudbok, inläst av Ola Rapace.

Cyril Hellman är författare, poet, dramatiker och journalist. Han bokdebuterade år 2005 med romanen Gå Johnny, gå, gå. Efter det har han släppt böcker som Mitt mörka hjärta, Rapport från fronten mot IS och Spelet är spelet. Som journalist har han bland annat jobbat för Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten, Sveriges radio och SVT. Han driver även podcasten Cyril och Stig: I otakt med samtiden tillsammans med författaren Stig Larsson.

Boken släpps den 9 november. Första recensionsdag 30 november.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén