2019-09-17 05:30Pressmeddelande

Samhällsaktuellt ämne när Lina Arvidsson romandebuterar

Bokomslag: Ett hem att dö för Bokomslag: Ett hem att dö för

Nio av tio svenskar bor i en kommun där det är brist på bostäder och bara i Stockholm står mer än 660 000 personer i bostadskö. Med avstamp i denna stora samhällsutmaning har Lina Arvidsson skrivit boken Ett hem att dö för. Det är en spänningsroman som berör hur det är att vara ung och hitta sitt eget på den svenska bostadsmarknaden.

—  Bostadsfrågan ligger mig varmt om hjärtat och jag har länge velat skriva något på det temat. Jag, och många med mig, har egna erfarenheter av hur desperat man kan känna sig över att inte ha någon säker bostad. Som ung kastas man in i en värld av korta uppsägningstider, andra- och till och med tredjehandskontrakt och ett ständigt sökande efter nästa tillfälliga hem. Mina upplevelser av detta blev avstampet för min debutroman och är något jag tror många kan känna igen sig i. Med detta som utgångspunkt tar min berättelse sedan en dramatisk och skrämmande vändning, säger Lina Arvidsson.

22-åriga Hanna bor i ett kollektiv i en förort till Stockholm. Hon arbetar som timvikarie på hemtjänsten och drömmer om en egen bostad. När hon får frågan om hon vill dryga ut kassan genom att vattna blommorna hos ett bortrest par, som bor i ett vackert villaområde, tar hon chansen. Men Hanna upptäcker snart att det finns någon mer än hon själv i huset. ”Någon” visar sig vara Simone, som säger att hon är vän till husägarna och att hon gömmer sig från sin våldsamme ex-pojkvän. Men vem är Simone egentligen? Och vad är hon ute efter?

Författaren Lina Arvidsson skolade om sig till journalist år 2011 efter att ha tidigare jobbat som teatertekniker. När hon inte jobbar eller skriver spelar hon i punkband, vandrar och umgås med sina två barn.

"Jag hör sirenerna på håll, långt innan de blinkande ljusen river det blå kvällsmörkret i strimlor. Jag tänker, precis som förra gången, precis som gången innan det, att nu händer det. Nu kommer de, nu är det slut."  — ur boken

Lina Arvidsson är journalist och bor i Stockholm. Hon beskriver sig själv som en skrivande, fjällvandrande boknörd och tvåbarnsmamma.

Boken utkommer den 10 oktober 2019.

Om Gul PR

Gul PR är en ung och hungrig PR-byrå. Vi arbetar med flera av de största bokförlagen och varumärken så som Yoga Girl och Framgångsshowen, samt företag och profiler.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén