2020-03-24 06:30Pressmeddelande

Rasism och känslan av att inte höra hemma någonstans blev inspirationen till Lisa Christensens debutbok

Bokomslag: Spela roll Bokomslag: Spela roll

Inspirerad av hennes eget liv och privata upplevelser flätar Lisa Christensens bok Spela roll samman tre berättelser till en roman där identitet, rollspel, rasism och en borttappad kärlekshistoria löper som en röd tråd. Med svärta och humor skildras hur världshändelser formar och fångar enskilda människors liv, och hur skilda livsöden kan hänga samman på oanade sätt.

— Min mamma var 18 år när hon träffade min tio år äldre far i New York. Jag föddes i Sverige och de hade mycket sporadisk kontakt brevledes, men tappade sedan kontakten. När folk ställde frågor om min bakgrund var det svårt för mig att svara, jag visste inte mycket. Jag såg rent färgmässigt inte ut som någon annan i släkten och människor ifrågasatte om det verkligen var min riktiga mamma. Idag är det mitt släktskap till mina barn som ifrågasätts och en gång när jag satt på busshållplatsen med två av mina barn undrade en kvinna misstroget om de där blonda barnen verkligen var mina. När jag har bott utomlands har jag i alla fall haft idén om ett hemland att åka hem till, vilket var en skön kontrast till att växa upp i sitt hemland och ändå inte känna att man hörde till. Och när jag presenterar mig med mitt vanliga svenska förnamn och mitt danska efternamn känner jag mig ofta som en förfalskning. Precis som mina romanfigurer, säger Lisa Christensen.

Ett feladresserat kärleksbrev från väst hamnar hos den trettonårige Nikolaj i kalla krigets Riga. Nyfiken antar han rollen som den försvunne älskaren och svarar. När han inser att historien håller på att gå honom ur händerna bestämmer han sig för att försöka hitta brevens rätta mottagare.

Invandrare, utvandrare, svensk, utlandssvensk… Élodie har lämnat Sverige för att inte bara se ut som en invandrare utan också bli en – på riktigt. I samtida London kan hon bli vem som helst och ingen alls. Men ett samtal från Sverige leder till ett livsavgörande beslut där hon tvingas förhålla sig till sitt arv.

Den amerikanske soldaten William deserterar från Vietnamkriget och USA och hamnar i Sovjetunionen där han rekryteras av KGB. Han sänds till Sovjetunionen för att tränas inför ett uppdrag han inte vet något om. För att överleva måste han ge upp sin identitet och bli någon annan. Vem upptäcker han dag för dag.

Delar av Lisas bok är inspirerad av hennes mormors liv. Under Vietnamkriget var det många amerikaner som deserterade, för att sedan gömma sig i Sverige. En av alla desertörer bodde hos Lisas mormor. Målande historier om den erfarenheten blev därefter till grunden för bokens karaktär William.

"»Eskimå«, sa han. »Det ser man på en gång. Lite smala ögon.«
»Jaha«, sa jag.
»Spännande«, sa han. Och jag erkände:
»Fast jag är inte eskimå.«
»Va? Inte? Inte ens lite grann?«
»Inte en smula.«
»Men då måste du vara från Uzbekistan. Det måste du bara vara. Jag såg några på tv. Lite mongoliska sådär. Säg inte att jag har fel!«
»Okej. Jag är uzbek«, gick jag med på. Jag var uttråkad och kände mig tyngdlös när jag reste mig upp, lämnade konversationen, drinken och gick till andra sidan bardisken där jag drack några cider för att det var engelskt och jag ville vara engelsk, uzbek eller vad som helst som inte var jag."
— ur boken

Lisa Christensen är född och bor i Stockholm, men har bland annat bott i London och på Seychellerna. Hon har en fil. kand. i litteraturvetenskap och arbetar med marknadsföring. Spela roll är hennes debutroman.

Boken utkommer den 15 april 2020

Om Gul PR

Gul PR arbetar med flera av de största bokförlagen, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Linnéa Katz
Linnéa Katz