2022-06-16 06:45Pressmeddelande

Profilen och poddaren Nisse Edwall aktuell med ny handbok som guidar män till lyckligare åldrande

Med bara månader till 40-årsdagen gick profilen och poddaren Nisse Edwall in i väggen. Under sin terapibehandling insåg han att han sett livet som en lång att göra-lista. Hur kan man förhindra att 40-årsdagen bara blir ännu en grej att bocka av på att göra-listan? Och vad händer egentligen när man åldras? Sedan tidigare pratas det mycket om kvinnors åldrande – men männen då? I den nya handboken Livet efter 40 – en guide för män vill Nisse Edwall lyfta hur män påverkas av att passera 40-årsstrecket, hur man hanterar förändringarna och får ett lyckligare åldrande.

Varför är 40-årskriser så pass vanliga att det till och med finns ett begrepp för dem? Vad kan man göra för att hålla kroppen i trim efter 40? Vad innebär en förstorad prostata och stämmer det att testosteronhalten sjunker hos män när de blir äldre? Och hur kommer det sig att bilden av en äldre man ofta är den av en ensam och vresig farbror? Det finns en uppsjö av böcker om klimakteriet, hormoner och vad som händer i kroppen när kvinnor åldras. Men varför talas det så lite om mäns åldrande? Och finns det ens något som kan kallas för ett manligt klimakterium? Alla dessa frågor dök upp i Nisse Edwalls huvud i samband med att han själv passerade 40-strecket och krisen var ett faktum.

– Jag har alltid fått höra att jag borde skriva en bok, men aldrig riktigt vetat om vad. När jag för några år sedan kom tillbaka från min utmattningsdepression visste jag äntligen vad jag skulle skriva om. Jag ville skriva en bok till män om livet efter 40. En bok jag själv hade velat läsa inför att jag närmade mig 40, en bok som kan fungera som en guide för mig och andra om livet som väntar. I boken använder jag min nyfikenhet och söker upp diverse experter för att ta reda på hur man egentligen gör för att ta hand om sig – och ger sig själv förutsättningarna till att leva det liv man vill leva, säger Nisse Edwall.

I Livet efter 40 – en guide för män har Nisse valt att fokuserat på sex områden: relationer, fysiken, sexlivet, utseendet, hjärnan och arbetslivet. Högt och lågt söker han nyfiket vad som händer med kroppen när vi åldras, hur man sköter sina kort rätt på arbetsmarknaden, vårdar sina relationer, håller hjärnan i trim och handskas med att utseendet förändras. Till sin hjälp har han en rad framstående experter som vägleder honom i sökandet efter ett lyckligare åldrande. Bland experterna finns namn som Allan Linnér, Anna Bennich, Niklas Berglind och Jessica Norrbom.­

Nisse Edwall är skribent, programledare och poddare. Han började sin tv-karriär under tidigt 2000-tal då han ledde talkshowen ”Hej kom och hjälp mig” på MTV. Han var sedan programledare för det direktsända underhållningsprogrammet ”Bingo Royale” i SVT. För radiolyssnare är han en bekant röst från program som ”Hångla i P3” och ”Ligga med P3”. Tillsammans med psykologen Anna Bennich svarar han på relationsfrågor varannan vecka i Nyhetsmorgons relationspanel och därtill driver han den populära podcasten ”Pappapodden” tillsammans med Manne Forssberg. Livet efter 40 är hans första bok.

Boken släpps den 15 augusti.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Rebecca Törnroos
Rebecca Törnroos