2020-06-04 05:51Pressmeddelande

Prisvinnande brittisk författare Sverigeaktuell med hjärtskärande roman om moraliskt dilemma

Bokomslag: När allt är överBokomslag: När allt är över

Clare Mackintosh arbetade tidigare som polis men sadlade sedan om och blev författare på heltid. Hennes böcker har blivit enorma succéer och översatts till fler än 35 språk och sålts i drygt två miljoner exemplar världen över. Nu är hon Sverigeaktuell med När allt är över – en roman som delvis bygger på hennes egna erfarenheter av att ställas inför ett det omöjliga känslomässiga, moraliska och etiska dilemmat att låta sitt barn få somna in.

År 2006 fick Clare Mackintosh och hennes man tvillingpojkar. Barnen var för tidigt födda och den ena pojken drabbades av hjärnhinneinflammation och fick omfattande hjärnskador. Mackintosh och hennes man blev tvungna att bestämma sig för om de skulle avsluta den livsuppehållande vården och låta honom somna in. De var överens och valde att avsluta sonens lidande.

En liknande situation ställs det fiktiva paret Max och Pip inför i När allt är över. Max och Pip har ett sådant där förhållande som alla vill ha, de älskar och stöttar varandra och är ”det perfekta paret”. Lyckan är total när de får sonen Dylan, men det visar sig snart att Dylan lider av en aggressiv form av cancer. Inom kort kretsar dygnets alla timmar kring sjukhusbesök, behandlingar och anpassningar. En dag får de ett fullständigt förkrossande besked: Dylan kommer aldrig att kunna leva något som ens liknar ett fullvärdigt liv. Max och Pip ställs nu inför ett helt omöjligt beslut – och som om inte det vore nog är de, för första gången någonsin, inte överens. Max anser att det bästa för Dylan är en experimentell protonstrålningsbehandling i USA medan Pip vill avsluta sonens lidande.

I ett Sliding Doors-liknande upplägg presenterar boken två olika scenarion, ett där Max får sin vilja igenom och ett där Pips val är det som får gälla. När allt är över är en vacker, sorglig och drabbande roman om kärlek, respekt, hopp och djupaste förtvivlan.

"Leila ser sig omkring i rättssalen. Endast de få journalister som fått tillstånd att närvara rör sig: pennorna flyger över sidorna i snabba stenografiska anteckningar och registrerar varje ord som uttalas av domaren. Alla andra sitter blick stilla – de tittar, väntar – och Leila får en märklig känsla av att tiden står stilla, att de kanske alla kommer att vakna om ett år och fortfarande befinna sig i den här rättssalen i väntan på det domslut som kommer att förändra så många liv. Leila sväljer. Om detta ter sig svårt för henne, hur omöjligt måste det inte vara för Dylans föräldrar – att lyssna till domarens ord, att veta att deras sons öde inom några ögonblick kommer att avgöras?"
— citat ur boken

Clare Mackintosh arbetade i drygt tio år som polis. Numera är hon författare på heltid och har haft enorma framgångar med sina thrillers Jag lät dig gå (2016), Jag ser dig (2017) och Låt mig vara (2019).

Clare Mackintosh kommer finnas tillgänglig för intervjuer i början av juni.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med flera av de största bokförlagen, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén