2019-10-15 05:20Pressmeddelande

Prinsessan Märtha Louise och Elisabeth Nordeng tillbaka med ny bok om sensitiva barn

Bokomslag: Sensitiva barn Bokomslag: Sensitiva barn

Ungefär en femtedel av alla barn som föds kan vara högkänsliga. Det har inget med diagnoser att göra, utan är ett vanligt personlighetsdrag som gör att man upplever allting mycket starkare. Det kan handla om bland annat ljud, ljus, känslor eller upplevelser. Sensitiva barn är Prinsessan Märtha Louises och Elisabeth Nordengs sjätte gemensamma bok. Den innehåller berättelser från barn och tonåringar, för att underlätta vardagen genom förståelse.

— Med den här boken vill vi ta de högkänsliga barnen på allvar. Även om det kan vara en svår uppgift att förstå och se de högkänsliga barnen, är det berikande att få ta del av hur de möter världen och människorna i sin närhet. Vi hoppas att du kan dra nytta av våra erfarenheter och av de professionella inblickarna och råden i mötet med ditt eget högkänsliga barn, säger Prinsessan Märtha Louise.

Högkänsliga barn känner och tänker mycket och djupt. De lägger märke till subtila nyanser och blir lätt överstimulerade av mycket intryck. En del högkänsliga barn uppfattas som blyga fast de egentligen bara observerar i tystnad, förbereder sig eller hämtar ny kraft. Att se dessa barns behov – i hemmet, förskolan eller skolan – kan betyda mycket för deras speciella förmåga att ta tillvara små, positiva upplevelser i sitt eget inre och använda dem på ett kreativt sätt.

Sensitiva barn innehåller flera berättelser om högkänsliga barn och tonåringar, baserade på samtal med barnens föräldrar. Precis som i författarnas tidigare bok Född sensitiv ges många praktiska råd för vardagen. Boken innehåller också samtal med människor som arbetar med barn, samt med fackpersoner och forskare, bland annat en lång intervju med psykologen och forskaren Michael Pluess som lett flera viktiga studier om högkänsliga barn.

I den här boken delar Prinsessan Märtha Louise av Norge och Elisabeth Nordeng med sig av  sina personliga berättelser om livet som högkänslig och hur de båda har kommit att se personlighetsdraget som en styrka.

"När du ser någon gråta på bioduken gråter du också, eftersom du upplever samma känslor som rollfiguren. Så är det för alla människor, men för de högkänsliga blir den här mekanismen ofta extra tydlig i vardagen. Om de går in i ett rum där stämningen är god är det inga problem att vara glad. Men om stämningen är dålig färgas de lätt av negativiteten, även om de var glada när de öppnade dörren och klev in. Det här gäller också ord. När högkänsliga barn får kritik är de sällan kritiska till kritiken. Det som  sägs blir sanning för dem. Om någon säger att de är jätteduktiga, ja, då känner de sig jätteduktiga. Om de får höra att de inte duger, då är de övertygade om att det är så – och får en känsla av att inte räcka till. De saknar ofta en egen beskrivning av sig själva. Alla människor speglar sig i det som andra säger om dem, men mottagligheten gör att de extra känsliga barnen saknar ett filter som andra har. De är helt enkelt mer hudlösa – som om känslorna sitter utanpå kroppen."  — ur boken

Prinsessan Märtha Louise av Norge föddes till en offentlig roll, vilket hon upplevt som både utmanande och utvecklande. Hon är utbildad fysioterapeut och rosenterapeut och författare/medförfattare till flera böcker. Hon har också lett flera teveprogram i Norge. Hon älskar hästar och har tävlat i ridsport på landslagsnivå.

Elisabeth Nordeng är utbildad skeppsmekaniker, och har under flera år ägnat sig helt åt företaget Soulspring. Numera jobbar hon med personlig utveckling.

Prinessan Märtha Louise besöker Sverige i slutet av november.

För mer information och bokning av intervjuer, kontakta Vilhelm Hanzén, Gul PR: vilhelm@gulpr.se, 073-690 74 09.

Om Gul PR

Gul PR är en ung och hungrig PR-byrå. Vi arbetar med flera av de största bokförlagen och varumärken så som Yoga Girl och Framgångsshowen, samt företag och profiler.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén