2023-01-09 07:25Pressmeddelande

Premiär för Fuck Cancer på Cmore och TV4 Play - skildrar livet som ung och cancersjuk

Fuck Cancer - Emma och StephanFuck Cancer - Emma och Stephan

Varje år drabbas omkring 800 unga vuxna av cancer, men sällan får vi höra deras berättelser. Idag, den 9 januari, släpps dokumentärfilmen Fuck Cancer på TV4 Play. Programledare i dokumentären är Stephan Wilson, som möter unga vuxna som har eller har haft cancer. De delar med sig av de tankar, känslor och utanförskap som en cancerdiagnos kan medföra. Dokumentären är producerad av Idéstorm i nära samarbete med organisationen Ung Cancer.

“Jag har gråtit men också skrattat i arbetet med denna dokumentär men framförallt har jag blivit inspirerad av alla de fantastiska individer jag fått följa under flera månaders tid. Under arbetets gång har jag lärt mig att var tredje person kommer drabbas av denna sjukdom någon gång i livet. Jag vill veta mer”, säger Stephan Wilson som varit med och skapat filmen.

I dokumentären möter Stephan Wilson sex unga vuxna som delar med sig av sina egna cancerresor och hur diagnosen på olika sätt påverkat deras liv. Över tid skildras de känslor och tankar som en cancerdiagnos kan föra med sig när ett liv som just ska börja plötsligt sätts på paus. Det kan handla om allt från att flytta hemifrån, få sin första kärlek, börja jobba eller plugga. I Fuck Cancer berörs ämnen som att vara närstående till en cancersjuk, att som ung misstros i vården eller hur det är att vara nybliven ung mamma med cancer. Samtliga medverkande blev diagnostiserade med cancer just när en ny fas i livet skulle börja.

Tittarna får ta del av den fysiska smärtan som kommer med sjukdomen, men även mycket personliga, psykiska effekter av cancern. De delar med sig av hur självbilden förändras under sjukdomsförloppet och hur man tvingas bli vän med tanken på döden.

“Dokumentären Fuck Cancer visar på verkligheten för Ung Cancers medlemmar. Hur dom unga vuxna som står mitt i livet kan drabbas av cancerbeskedet, precis efter dom fått barn, ska ta studenten, skaffa ett jobb eller fått sin första partner. Jag hoppas att vi genom dokumentären kommer att kunna skildra våra medlemmars situation, deras behov och vilket stöd som verkligen behövs för en grupp som ofta glöms bort - dom som är unga vuxna”, säger Therese Leijon som är generalsekreterare för Ung Cancer.

Mer information om några av de medverkande:

Bland annat berättar 28 åriga Mikaela om hur det var att strax efter hennes son föddes, själv drabbas av trippelnegativ bröstcancer, och hur den omtalat härliga bebisbubblan sprack oväntat snabbt. Hon försöker vara en glad och närvarande mamma, trots att hennes cancer anses va obotlig, samtidigt som hon måste kämpa mot cancern och ta de hårda konsekvenserna som kommer med behandlingen. Mikaela bor idag i Kalix tillsammans med sambon Emil, sin treåriga son Elliot och två hundar.

Christian var bara 15 år gammal när läkarna konstaterade att han hade flertalet hjärntumörer. Drömmen om att bli grafisk formgivare fick läggas på hyllan. Konsekvenserna av tumörerna blev stora och idag är han helt blind. När synen försvann stod Christian på gränsen till depression, och känslan av ensamhet sköljde över honom. Idag har han bytt riktning i livet, jobbar som massös och med mindfulness.

Tittarna får även ta del av Emmas ofattbara och starka berättelse. I snart tio år har hon levt med en tumör i hjärnan, och under de senaste åren har hon även kämpat mot bröstcancer. Under tiden Emma kämpat med sin cancer, fick hennes syster bröstcancer. Det var den som för några år sedan tog systerns liv. Emma själv uttrycker tyngden i att leva med samma sjukdom som tog hennes systers liv. Det är nästan det som är jobbigast för henne eftersom det då blir så nära henne själv. Emma bor i Västerås, och hon hoppas på att kunna bli starkare i kroppen så att hon snart kan klara av att göra det hon brinner för, nämligen att träna och föreläsa.

Fuck Cancer har premiär på Cmore och TV4 Play idag, den 9 januari. Dokumentären är producerad av produktionsbolaget Idéstorm.

Ung Cancer är en ideell fristående organisation för unga vuxna mellan 16-30 år som har, har haft eller är närstående till någon som drabbats av cancer. Att vara medlem i Ung Cancer är gratis och organisationen erbjuder socialt, ekonomiskt, rehabiliterande och individuellt stöd till sina över 4000 medlemmar.

Unga vuxna är en grupp som ofta glöms i vården. Men konsekvenserna av sjukdomen eller av att vara närstående är ofta större än i andra grupper, exempelvis vad gäller dödlighet, psykisk ohälsa, fertilitet och ekonomiska konsekvenser.

Ung Cancer arbetar med aktivt påverkansarbete för att synliggöra unga vuxna cancerberördas behov i syfte att förändra de strukturella anledningarna bakom hur situationen ser ut för medlemmar. Ung Cancer får ingen statlig finansiering. Fuck Cancer är varumärkesskyddat av Ung Cancer.

Idéstorm AB är ett svenskt produktionsbolag som förverkligar ideér inom tv, sociala medier och webb. De producerar underhållning, barnprogram, dokumentärer, sport och samhällsprogram. Stephan Wilson är grundare och exekutiv producent på Idéstorm, och nu även programledare i den nya dokumentärfilmen.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén