2021-02-11 07:20Pressmeddelande

Örebrokocken är finalist och topp 4 i världspris för kokböcker

Anders Johnsson
Foto: Andreas Hylthén Anders Johnsson Foto: Andreas Hylthén

Årets Ekokock 2020, Anders Johnsson, har med sin kokbok Härifrån tagit sig hela vägen till topp fyra i Gourmand Awards – Kokboks-VM. Boken är fylld av recept som betonar betydelsen av råvaror och relationer och är en av fyra, världen över, som har nominerats inom kategorin “Årets debut”.

— Att boken blivit utsedd till topp fyra i världen bland årets debutanter känns ju smått overkligt, men såklart helt magiskt kul. Jag är tacksam att enkel, ärlig och kärleksfull mat uppskattas. Att använda de bästa råvarorna för årstiden från lokala producenter är för mig en självklarhet. För det blir faktiskt ännu godare när vi vet vem som tagit väl hand om djuren, odlat grönsakerna utan genvägar och fiskat hållbart. Många har sagt det före mig och fler kommer säga det; riktigt god mat börjar med riktigt goda råvaror, säger Anders Johnsson.

De övriga finalisterna som utmanar om titeln som “Årets debut” av Gourmand Awards är.

• Bon vivant av Marc Hervieux från Kanada.
  • The Pyjama Cookbook av förlaget Korg Germany från Tyskland.
  • Virsa Cookbook av Shehar Bano Rizvi från Pakistan.

Vinnaren tillkännages vid Gourmand Awards årliga evenemang i Paris den 5 juni.

Härifrån innehåller 184 säsongsbaserade recept där Anders Johnsson bjuder in till sitt kök och visar hur man enkelt kan laga kvällsmaten, snabblunchen eller långkoket för finmiddagen. Alla recepten är baserade på lokala råvaror, där han förmedlar betydelsen av att se sammanhanget över hur allt hänger ihop med producent, natur och årstid. Boken innehåller även intervjuer med bönder och producenter som värnar om och ser glädjen i att få fram lokala råvaror. De åtta ekologiska gårdarna/producenterna som Anders Johnsson besöker ligger i närheten av Örebro.

The Gourmand World Cookbook Awards hölls för första gången 1995. Varje år sedan dess har de bästa kok- och vinböckerna prisats. Böcker från närmare 200 länder deltar i tävlingen i över hundra kategorier. Det är den enda internationella tävlingen inom området och öppen för böcker på alla språk.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Emma Ahreborg
Emma Ahreborg