2019-08-28 04:35Pressmeddelande

Ola Brising ger sig in i växande genre med ny, rå bok

Omslagsbild: Cold TurkeyOmslagsbild: Cold Turkey

En mystisk illusionist dyker upp från ingenstans och får liv i affärerna för den misslyckade nattklubbsägaren Karl. Är kor de sista produkterna av Nazityskland och vad har Jultomten med allt att göra? Journalisten och författaren Ola Brising ger sig nu in i den växande urban fantasy-genren, men kallar själv boken Cold Turkey - En vuxensaga för en filosofisk relationsroman. Oavsett genre är det en bok som utmanar, provocerar och inte räds att gå över gränser när ödet ges hjälp på traven genom avancerade vuxennöjen.

— Jag skrev ett första utkast till boken redan 1996, men glömde bort det fram tills nu. Det är svårt att beskriva boken, för den ingår inte i någon speciell genre, men det är mycket magi och kulturhistoria. Boken innehåller filosofiska frågeställningar om livet och skapelsen, men även rått sex, säger Ola Brising.

Vem är den märklige illusionisten Pseudomorfos, som plötsligt dyker upp på den stora stadens tågstation och får fart på finanserna för den undergångsdömda nattklubben Cold Turkey? Är ägaren Karl en riktig karl och kommer hans fru Emma någonsin att finna lyckan? Kan man lära sig att stoppa tiden genom att studera mystikern Gurdjieff och den nazistiska avsomnade forskningsstiftelsen Ahnenerbes arbete? Styrs världen egentligen av tolv dansande gudar och finns det atlaiter som går runt mitt ibland oss? Är det verkligen möjligt att Jesus i sin nuvarande reinkarnation är en äldre alkoholiserad kvinna som tröttnat på livet efter att ha blivit sviken och sårad av sitt livs stora kärlek? Vad gjorde hon med David Bowie i Berlin 1977? Och vad fan har Jultomten med saken att göra?

Med stora filosofiska frågor om livet och verkligheten utmanar Cold Turkey normer, och lockar till läsning. Packad med 90-talsnostalgi är det en spännande och annorlunda bok som kittlar både det magiska och det realistiska igenkännandet.

Den ursprungliga illustratören av boken var konstnären Andreas Blomquist, som gick bort 2007. Boken har även anfanger gjorda av Ellinor Olovsdotter, för de flesta mer känd som popstjärnan “Elliphant”.

Dörren öppnades långsamt med ett svagt knarrande ljud. In skred en lång, smal man med hög svart hatt. Han var oklanderligt renrakad sånär som på en distinkt, till överdrift inoljad tangorabatt, vilken prydde överläppen. Förutom hatten var främlingen iförd en något maläten svart frack, vit skjorta, vinröd gördel och ett par välpolerade svarta lackskor. Mannen hade stannat mitt på golvet. Han bugade sig nu djupt, sträckte ut sin vänstra hand i vilken han också höll hatten, knäppte med fingrarna och försvann.
— ur boken

Ola Brising är journalist och har tidigare skrivit Jackie Ferms självbiografi Rövardotter och True Crime-biografin Svartenbrandt – Sveriges farligaste man. Cold Turkey – En vuxensaga är hans skönlitterära debut som författare.

"Ola Brisings pikaresk är en pisksnärt i röven mot samtidens moralism och alarmism som inte kan skilja på fakta och fiktion."
 — Mats Bardunge, filosof & idéhistoriker

"Jag har läst och gillar och har både frågor och svar.”
 — Kleerup

Om Gul PR

Gul PR är en ung och hungrig PR-byrå. Vi arbetar med varumärken som Yoga Girl och Framgångsshowen, böcker och författare och företag, särskilt inom techsektorn.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén