2023-01-23 07:45Pressmeddelande

Ögonblicksbilder från småbarnsåren tecknas i ny bok

Konstnären Ulrika Linder följer upp sin debutbok Återvinningscentralen med Diskbänkstecknaren. Där tecknar hon småbarnslivet med säker hand, en stor portion humor, kärlek och frustration. Det är de bästa bilderna från Instagramkontot @diskbankstecknaren, med runt 10 000 följare, som finns med i denna bok.

– Jag har gått igenom två långa konstutbildningar med ett konstant självtvivel som sällskap, vilket länge påverkade lusten att teckna. Men när jag fick mitt andra barn, blev tecknandet något livsviktigt. Det var den enda grejen som bara var min mitt i allt småbarnskaos och för första gången i mitt vuxna liv ville jag teckna hela tiden. Eftersom det var fysiskt omöjligt fick jag stjäla åt mig små stunder, så föddes Diskbänkstecknaren, säger Ulrika Linder.

När man gömmer sig på toa med resten av sin frukost bara för att få vara ifred en liten stund, eller när man behöver ta vara på sin “ensam hemma”-dag medans familjen är bortrest, så finns det bara en enda lösning – att dokumentera allt på gamla fönsterkuvert, broschyrer, räkningar eller vad som kan tänkas finnas till hands. Det har Ulrika Linder gjort och sedan publicerat bilderna på Instagram sedan drygt sju år tillbaka.

Med säker hand och enormt mycket humor ritar Ulrika Linder sig igenom sitt småbarnsstökiga liv – allt från jobbiga föräldraledigheter, tårfyllda förskolelämningar, äckliga middagar, stressiga toalettbesök och legobitar i fotsulorna. Hon ritar också de mysiga stunderna då barnen filosoferar eller ritar tillsammans. Ulrika ser detaljerna och humorn i vardagen på ett sätt som få andra gör. Hennes konstnärliga fingertoppskänsla för ansiktsuttryck och kroppshållning, i kombination med sinne för språk och humor, gör henne till en helt unik (Diskbänks)tecknare.

Att vara vuxen och sjuk är det ovärdigaste. Du straffas med löneavdrag från jobbet, hushållssysslorna staplas på hög, och är du dessutom mamma är risken stor att din svaghet och ditt vilobehov inte respekteras av resten av familjen. De kan omöjligt förstå hur en mamma kan bli sjuk. Vem ska de då klättra runt på? Men det är inte bara det. När projektledaren vacklar, vacklar allt.
— ur boken

Ulrika Linder är konstnär. På instagram är hon känd under namnet Diskbänkstecknaren där hon tecknar ögonblicksbilder från ett kaosartat liv som knegande småbarnsförälder. Hösten 2020 debuterade hon med den kritikerrosade och älskade Återvinningscentralen som handlar om att jobba på soptipp.

Sagt om Återvinningscentralen (2020):
Varje dag bär på något nytt. En inlämnad sprängdeg. Dödligt gift i flaska. Eller skinnet av en hel nilkrokodil som leder till samtal med Skansen om hotade arter. En ny arbetsskildrare och humorist är född. Ren, alldeles ren, läsglädje.
Anneli Jordahl i Aftonbladet.

Boken släpps den 1 februari.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Rebecca Andersson
Rebecca Andersson