2019-01-22 06:15Pressmeddelande

Nya serie barnböcker ska förenkla vardagsbestyren

Omslagsbilder - Hjälten Hjalmar, Hunden Edit tvättar tassarna & Räven Ralf bortstar tänderna Omslagsbilder - Hjälten Hjalmar, Hunden Edit tvättar tassarna & Räven Ralf bortstar tänderna

För många familjer är vardagsbestyr som att borsta barnens tänder eller klä på dem något som kräver mycket tid och energi. Det här vill Amanda Thörn råda bot på i en ny serie pedagogiska verktyg som gör rutinerna enklare och roligare! Räven Ralf borstar tänderna, Hjälten Hjalmar klär på sig och Hunden Edit tvättar tassarna är de tre första böckerna i serien, alla med varsin liten hjältefigur som är expert på en särskild sak.

— Det är pedagogiska böcker med alla de små knep som jag själv tar till därhemma. Idén kom till när jag själv som förälder tillslut blev trött på mitt egna tjat kring morgonbestyren. Genom att låta barnen själva följa de olika steg som beskrivs i böckerna, växer också ansvaret som kommer av att klara saker på egen hand, och tjatet minskar, säger Amanda Thörn.

I de tre böckerna visar hjältefigurerna upp sina specialkunskaper och bjuder på sina bästa tips så att barnen får inspiration och hjälp att utveckla sina förmågor. Tinna Ahlander har illustrerat de pedagogiska böckerna som ska hjälpa familjer att skapa tydliga och roliga rutiner i vardagen.

“På förskolan är Edit numera den bästa som finns på att tvätta tassarna. När hon har lekt utomhus tvättar hon tassarna, innan hon ska äta mat tvättar hon tassarna och när Edit och Märta ska baka tvättar hon tassarna. Det är en så skön känsla på händerna när de är rena. Smutsiga och jordiga händer känns inte bra tycker Edit. Smutsen kan ju hamna i maten eller i munnen och det är ju superläskigt.” – ur en av böckerna.

Amanda Thörn bor i Gränna tillsammans med sambo, tre barn och hund. När hon inte skriver böcker driver hon ett skönhetsföretag och är utbildad hudterapeut. Vid sidan av sitt arbete driver hon också Lilla Margreth som gör pedagogisk inredning för barn.

Böckerna utkommer den 23 januari 2019.

Presskontakt:
Rebecca Törnroos, Gul PR

Om Gul PR

Gul PR är en ung och hungrig PR-byrå. Vi arbetar med influencers som Yoga Girl och Ångestpodden, böcker och författare och företag, särskilt inom techsektorn.

Rebecca Törnroos
Rebecca Törnroos