2019-01-08 06:15Pressmeddelande

Ny spänningsroman av prisbelönta författaren Tove Alsterdal

Bokomslag - Blindtunnel, Tove Alsterdal Bokomslag - Blindtunnel, Tove Alsterdal

Än en gång tar sig Tove Alsterdal an en nedtystad historia och berättar den i formen av en spänningsroman. Hennes nya bok Blindtunnel utspelar sig i den del av Europa som kallades Sudetenland och som tömdes på sin tysktalande befolkning efter andra världskrigets slut.

— Jag är lite besatt av att vidga gränserna för den här genren. Också en kriminalroman kan berätta stora historier, på allvar, om livet, om världen och vad det är att vara människa, säger Tove Alsterdal.

Tove Alsterdal har hyllats stort av kritikerna sedan debuten med Kvinnorna på Stranden 2009. För sin andra bok, I tystnaden begravd som skildrade Tornedalen, har hon belönats med priser i Frankrike. Låt mig ta din hand, som utspelar sig i hennes uppväxtmiljö i Jakobsberg och militärdiktaturens Argentina, fick Svenska Deckarakademins pris för Bästa svenska kriminalroman 2014.

Alsterdals blandning av fiktion och verklighet, historia och samtid har blivit ett kännetecken för hennes romaner. Även den här gången väver hon samman spänning och familjedrama med stora samhälleliga frågor.

Blindtunnel handlar om Sonja och Daniel som flyr Sverige för att leva ett annat liv. De köper en förfallen vingård i norra Böhmen, i det som kallades Sudetenland. När Daniel slår upp en igenmurad nedgång till källaren förvandlas livsprojektet till en mardröm, där sanningen ligger farligt nära döden.

Tove Alsterdal har tidigare arbetat som journalist och manusförfattare för teater, film och TV. Hon har även ett förflutet som mentalskötare på Beckomberga sjukhus, en plats hon skildrade i boken Vänd dig inte om (2016). Hon bor i Stockholm, är född i Malmö och har sina rötter i Värmland och Tornedalen.

Boken utkommer 17 januari 2019.

Pressbilder: https://www.lindco.se/forfattare/tove-alsterdal/#press

Presskontakt:
Vilhelm Hanzén, Gul PR

Om Gul PR

Gul PR är en ung och hungrig PR-byrå. Vi arbetar med influencers som Yoga Girl och Ångestpodden, böcker och författare och företag, särskilt inom techsektorn.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén