2021-07-01 07:05Pressmeddelande

Ny roman andas 90-talsnostalgi och ungdomlig sommar

Mycket är det som händer under en sommar i ungdomen, med oceaner av ledig tid och känslor. I Ladan brann och morsan dansade till Ricky Martin skildrar Alex Bennheden i sin debutroman en kompistrio i en liten sommarstad vid kusten en sommar i slutet av 90-talet. En sommar präglad av liv, ångest och död.

— För ungefär 5 år sedan så funderade jag på vad jag ville syssla med i livet. Det kommer säkert förändras hundra gånger men just då så såg jag författarlivet som en dröm. Jag frågade mig själv vad som krävdes för att hamna där och insåg att för att kunna skriva så behövdes tid. Så efter en fin deal med min chef har jag varit ledig två halvdagar i veckan sedan dess. Boken är en nostalgisk och viktig historia om att vara en ung man, i en känslig och formbar tid i livet där man inte alltid vågar stå emot det som är obekvämt, säger Alex Bennheden.

Ladan brann och morsan dansade till Ricky Martin är en berättelse om saltstänkta, ljumma vindar i en liten sommarstad den där sommaren när Sverige inte spelade fotbolls-VM i Frankrike. Den där sommaren när en oskiljaktig trio var med om liv, ångest och död.

Det är även en berättelse om hur irländare kommer undan med att prata i klyschor, om Piggelin, om hur liten världen var när ens enda mål var att få ligga, om pommes verkligen är godare med majonnäs, om varför man inte ska förvara kondomer i plånboken och om att våga komma i kontakt med det motsatta könet. Men framförallt är detta en berättelse om havets ständiga närvaro och om när några unga vänner tvingades att bli vuxna.

"En sommarnatt som är sådär perfekt ljummen. Det är inte mörkt och inte ljust, fåglar kvittrar fortfarande och precis i början av sommaren känner man dofter av naturen på ett speciellt sätt. Nästan som om doften av nyblommade buskar försöker tränga sig på för att visa hur jävla gott de doftar. Walter påstod senare den sommaren att det var sådana kvällar historia skrevs. Om än bara ens egen obetydliga historia."
— ur boken.

Alex Bennheden är född och uppvuxen i Falkenberg och har tidigare gett ut den lokala boken ”Stregen, Klobban & Körva-Laila och andra Falkenbergska smeknamn”. Hans skrivande och radiopratande har genom åren genomsyrats av en stor igenkänning och en varm humoristisk träffsäkerhet som inte sällan påminner oss om vår egen litenhet som människor. Ladan brann och morsan dansade till Ricky Martin är hans debutroman.

Boken släpps den 8 juli 2021.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Rebecca Andersson
Rebecca Andersson