2022-02-15 08:00Pressmeddelande

Ny bok på lättläst svenska ska öka valdeltagandet

Drygt en miljon människor röstar inte i valet. En del av dem på grund av att det är för svårt. Den lättlästa boken Dags att rösta – valskola 2022 ska göra det möjligt för fler att kunna gå till vallokalerna den 11 september. Boken ges ut av den lättlästa nyhetstidningen 8 Sidor.

– Alla ska ha samma chans att få lägga sin röst. Därför är det viktigt att visa hur valet och själva röstningen går till, säger Bengt Fredrikson, författare till Dags att rösta – valskola 2022 och journalist på 8 Sidor.

När det är valår pratar många om politik. 8 Sidors redaktion vet att många läsare tycker det är svårt att förstå vad politik är och vad politiker säger. Men alla har rätt att ta del av relevant information inför valet.

I Dags att rösta – valskola 2022 blir demokrati och politik förklarat på ett enkelt och tydligt sätt. Det handlar om heta politiska ämnen som vård, skola, klimat och brott.

Boken svarar också på grundläggande frågor: Vad är politik? Vad vill de olika partierna? Hur ser partiernas historia ut? Hur vill de ändra skolan, vården, fixa klimatet och stoppa brotten? Hur går det till i vallokalen?

Och vad händer egentligen efter valet, när rösterna blir räknade?

– Vi vet att människor som förstår vad som händer i samhället har en större vilja att bli en del av demokratin, att rösta i valet och vara med och bestämma hur framtiden ska bli.
Många behöver nyheter på lättläst svenska. Och att ge ut en valbok på lättläst svenska känns självklart i ett land där vi firat demokratins 100-årsjubileum, men där många ännu inte vet hur de ska göra för att vara med. Vi hoppas boken blir en nyckel att få fler att rösta, säger Marie Hillblom, chefredaktör och ansvarig utgivare på 8 Sidor.

För ytterligare information och kommentar, kontakta:
Bengt Fredrikson, journalist på 8 sidor: 076-5402863 eller bengt.fredrikson@8sidor.se
Marie Hillblom, chefredaktör för 8 sidor: 076-5402707 eller marie.hillblom@8sidor.se

Fakta om Dags att rösta – valskola 2022
Utgivningsdag är den 24 februari 2022.
Boken finns som gratis, tillgänglig pdf-bok på 8 Sidors hemsida.
Boken finns också som tryckt utgåva.
Ges ut av den lättlästa nyhetstidningen 8 Sidor.

Fakta om 8 sidor
8 Sidor har funnits sedan 1984..
8 Sidor är en oberoende nyhetsredaktion som tillhör Myndigheten för tillgängliga medier.
8 Sidors uppdrag är att göra nyheter tillgängliga för alla.
8 Sidor kommer ut som papperstidning en gång i veckan.
På nyhetssajten 8sidor.se kommer nya nyheter varje vardag.
På avdelningen ”Alla väljare” finns nyheter om politik. Där kan läsare ställa frågor om politik. Där finns också information om valsystemet, demokratin, riksdagens arbeta och partierna.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Linnéa Katz
Linnéa Katz