2019-09-19 05:25Pressmeddelande

Ny bok om vikten i att vara förberedd för kris och katastrof

Bokomslag: Är du förberedd? Bokomslag: Är du förberedd?

Sedan pamfletten om att krisen och kriget kommer ramlade ned i brevlådor runt om i landet har krisberedskap varit ett aktuellt ämne. Men få vet egentligen vad de bör göra om strömmen går och inte kommer tillbaks på flera dagar, eller om vattnet slutar rinna och toaletten inte går att spola. I boken Är du förberedd? svarar Lena och Lars Wilderäng på just de frågorna - och många fler.

Det vi menar är att vi vill att "prepping" ska upphöra att existera som begrepp, och ersättas med vad det egentligen är - "sunt förnuft". Det är ju få som har missat att alla hushåll förväntas klara sig i minst tre dygn, helst en vecka eller fler. Det ska helt enkelt inte existera folk som är så oförberedda att de inte har vatten, värme, kunskap eller information för att klara sig i krissituation, säger Lars Wilderäng.

Prepping har under de senaste åren gått från att vara en smal undergroundhobby till en att bli en trend - och slutligen helt mainstream. Det här är en personlig bok av två av Sveriges mest kända experter inom området.

Är du förberedd?, tar upp ämnet från ett bredare perspektiv, men går även metodiskt igenom alla delar du behöver kunskap inom. Lars och Lena utgår från den vedertagna tre-regeln: tre sekunder utan hopp, tre minuter utan syre, tre timmar utan skydd, tre dagar utan vatten och hygien, tre veckor utan mat och tre månader utan medicin. Du får bland annat lära dig att kontrollera ditt psyke under en pågående kris, sjövett, vad man gör om man gått vilse, brandsäkra hemmet och släcka bränder, att odla din egen mat och hur man bygger livsnödvändiga saker som dusch, toalett och provisoriska vind- och väderskydd. Du får också hjälp med att prioritera vilka delar du ska sätta om i praktiken.

Är du förberedd? kan användas både som verktygsbok, kunskapskälla och inspiration.

"Sverige väcktes upp ur sin törnrosasömn och illusionen om den eviga freden med den så kallade Ryska påsken våren 2013, där Ryssland övade kärnvapenanfall mot Sverige. Detta ökade medvetenheten om prepping ytterligare, och när Ryssland väl invaderade Krim och sydöstra Ukraina 2014 accepterade till slut även svenska politiker att Sverige var sårbart. Sedan dess har prepping gått från att vara förlöjligat till snabbt accepterat och till och med trendigt. Det började talas om begreppet "72 timmar" uppmärksammades vidare med att det krävs mer än dessa 72 timmar – snarare en vecka – och gick då så långt att Myndigheten för samhällsskydd och beredskap skickat ut enkel information i form av Om kriget eller krisen kommer igen."  – ur boken

Lena Wilderäng har föreläst om prepping, och medverkat som prepping- och överlevnadsexpert på bland annat SVTs preppingguide. Hon har varit med om många extrema situationer i sitt yrke som professionell äventyrare, och har därmed den praktiska erfarenheten som många saknar.

Lars Wilderäng har skrivit om fiktiva krisstuationer, bland annat i den populära dystopiserien om ett Sverige i nöd, drivit en framgångsrik blogg som berör prepping, och har varit en flitigt anlitad föreläsare inom ämnet.

Om Gul PR

Gul PR är en ung och hungrig PR-byrå. Vi arbetar med flera av de största bokförlagen och varumärken så som Yoga Girl och Framgångsshowen, samt företag och profiler.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén