2021-09-16 06:30Pressmeddelande

Ny bok ger unik och ej tidigare dokumenterad inblick i Dag Hammarskjölds liv

Den 18 september är det 60 år sedan Dag Hammarskjöld, FN:s dåvarande generalsekreterare och en av de svenskar som lämnat störst avtryck i världen, tragiskt omkom i en flygkrasch. Idag finns Dag Hammarskjölds arv kvar genom den skånska gården Backåkra, dit hans möbler, konstverk och personliga tillhörigheter transporterades från bostaden i New York. Nu är muséet Backåkras intendent Kristina Erlandsson, och tidigare intendent Karin Erlandsson, aktuella med boken Dag Hammarskjölds Backåkra: Platsens magi och föremålens historia, som ger oss en inblick i Dag Hammarskjölds liv som inte tidigare har dokumenterats.

— Iden till boken kom för flera år sen, när vi digitaliserade de föremål som kommit från Dag Hammarskjölds hem i New York till Backåkra. Sen kom Coronakrisen och plötsligt fanns tiden till att göra verklighet av idén. Det finns många böcker om Dag Hammarskjöld, men vi har valt att lyfta blicken och lägga fokus på just Backåkra, säger Karin Erlandsson.

Innan Dag Hammarskjöld flyttade till New York för sitt kommande FN-uppdrag bjöds han till den gode vännen Bo Beskows sommarställe på Österlen. Han blev djupt betagen av den skånska naturen och landskapet och 1957 köpte Dag Hammarskjöld 1800-talsgården Backåkra, öster om Ystad, med tanken att bosätta sig där efter sin period på FN. När Dag Hammarskjöld tragiskt omkom i Afrika den 18 september 1961, tillföll gården enligt hans testamente Svenska Turistföreningen (STF) och Svenska Akademien.

Dag Hammarskjölds möbler, konstverk och personliga tillhörigheter från lägenheten i New York kom till Backåkra. Dessa ting finns där än idag, och Backåkra drivs som ett museum över Dag Hammarskjölds liv och gärning. Boken Dag Hammarskjölds Backåkra: Platsens magi och föremålens historia spänner över flera decennier: från det att gården byggdes på 1800-talet fram till dagens internationella mötesplats och naturupplevelse.

“I gården Backåkra finns idag en samling av de utsökta möbler, föremål och konstverk som Dag Hammarskjöld hade i sin våning på 73:e gatan i New York. Samlingen är i många delar unik och har alla valts av Dag Hammarskjöld med en osviklig känsla för konst och design. Han var inte bara en ny tänkare i internationella sammanhang, utan också en varm förespråkare av modern konst, modern design och litteratur. Hans intresse för modern konst rönte stor uppmärksamhet när han valde olika konstverk för FN-byggnaden i New York från bland annat MoMA, the Museum of Modern Art. Vid MoMA:s 25-årsjubileum 1954 höll han och den amerikanske presidenten Eisenhower tal. Dag Hammarskjölds mycket uppmärksammade tal handlade om kopplingen mellan modern konst och internationell politik och ledde till att han senare utnämndes till hedersmedlem av MoMA:s internationella konstråd.”

— ur boken

Kristina Erlandsson är intendent på Backåkra. Under hennes uppväxt arbetade hennes mamma i receptionen på Backåkra och Kristina var ofta med henne på jobbet, vilket gjorde att hon hade en stor del av sin barndom på gården.

Karin Erlandsson är f.d. intendent på Backåkra. Hon började arbeta i Backåkras reception år 1990, och efter en period då hon arbetade med annat kom hon tillbaka till gården som intendent år 2017, inför att muséet skulle öppna år 2018.

Boken släpps den 18 september.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Linnéa Katz
Linnéa Katz