2022-02-28 07:55Pressmeddelande

Ny bok går på djupet med stamning

Fler än 90.000 personer i Sverige stammar, men trots det är kunskapen om stamning låg och fördomarna många. Tove Selvåg Drott har stammat sedan hon var fyra år gammal och i boken Jag tror det bröts, du försvann skriver hon om sin resa från att bli retad i skolan till att vara lärare. Hon har även intervjuat andra personer som berättar om sin stamning, bland annat idrottarna Sophie Gustavsson och Robert Kronberg.

— Ett av skälen till att jag skrev den här boken är att jag vill visa hur olika personer upplever sin stamning. Det som är gemensamt för alla som kommit till tals i boken är att de aldrig ger upp och inte låter stamningen begränsa deras liv. Det hoppas jag att du som läser boken inte heller gör. Jag hoppas också att den här boken ska ge aha-upplevelser och ett nytt sätt att se på stamning. Att boken får läsaren att förstå att stamning handlar om så mycket mer än upprepning, stakande ljud och låsningar och att stamning handlar om olika saker som sker i våra hjärnor. Stamning handlar inte om att vara osäker eller ointelligent, säger Tove Selvåg Drott.

En förklaring till att stamning skapar osäkerhet är att personer inte vet hur man ska bemöta personer som stammar, man vill hjälpa till men vet inte hur. En del försöker att avsluta ett ord eller mening åt de som stammar och tror att det ska underlätta. Tove Selvåg Drott vill snarare vända på det och se det som att man är hjälpsam om man istället lyssnar klart, att låta den som stammar tala ut orden och ge den tid som behövs. Det bidrar till att personen både känner sig lugnare och blir mer respekterad.

Att leva med stamning har gjort att många valt att begränsa sig själv. Till exempel genom att känna sig obekväm i sociala sammanhang eller att man helt väljer bort att umgås med nya människor, att engagera sig i aktiviteter och drar sig bort från folksamlingar. En del väljer till och med andra yrken än vad man tänkt sig på grund av stamningen. Men i boken beskriver flera personer hur de har nått sina mål trots sin stamning, vilket författaren hoppas ska inspirera fler till att inse att stamning inte ska få begränsa någons yrkesval.

"Jag har varit rädd att inte träffa någon att ha en djupare relation med på grund av min talsvårighet. Att ta första steget eller besvara någons intresse genom att inte få fram det jag vill säga var en risk jag tog hela tiden. Även om jag alltid har varit lite av en expert på att byta ut ord var jag ändå rädd att jag skulle byta till fel ord. Och jag var rädd att haka upp mig när jag pratade med killen som jag var intresserad av."

— ur boken.

Tove Selvåg Drott bor i Solna och jobbar som lärare. Hon har stammat sedan hon var fyra år och när hon gick på mellanstadiet blev hon retad för sin stamning, genom att bland annat bli kallad för stammare och “stamapa”. Jag tror det bröts, du försvann är hennes debutbok.

Boken släpps den 8 mars.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Rebecca Andersson
Rebecca Andersson