2019-09-18 05:15Pressmeddelande

Nu släpps Terese Alvén och Jane Haglunds bok om rörelseglädje

Bokomslag: Rörelserik Bokomslag: Rörelserik

Hela träningssverige var i sorg när författaren och träningsprofilen Terese Alvén gick bort i cancer i somras. Under vintern 2018 påbörjade hon boken Rörelserik, en bok som nära vännen och fotografen Jane Haglund sedan slutförde efter Tereses önskan. Boken släpps nu som en hyllning till den rörelseglädje och lekfulla träningsinspiration Terese har skänkt och nu fortsätter skänka till barn och vuxna.

"Ett barn väljer inte verkligheten. De får den serverad. Om vi vill bryta den negativa trenden med barn som sitter stilla nio timmar om dygnet och kallas för ‘head down generation’, då är det vi vuxna som behöver agera. Det är oerhört viktigt att vi vuxna rör på oss regelbundet, det är vi som är förebilderna som barnen härmar. Den vanligaste ursäkten bland vuxna för att inte röra på sig är att de ”inte har tid”. Rör på dig tillsammans med barnen så får du tid. Tillsammans kan ni göra livsviktig skillnad i er familj."

— ur boken

Rörelserik är inte en bok om träning, det är en bok om rörelse. Allt man behöver är en kropp skapt för rörelse samt en vilja att må bra. Och kanske framför allt, ha barn som man vill inspirera till rörelseglädje och ge de bästa förutsättningarna för ett lyckligt liv. Tanken med boken är att varje familj ska bredda sitt spektrum av aktiviteter och upptäcka att det varken behöver vara komplicerat, dyrt eller tidskrävande att röra på sig. Det finns något att göra för alla – även för den som i dagsläget inte ser sig själv som ”sportig”.

— Den här boken var Terese både glad och stolt över. Det betydde mycket för henne att veta att den skulle färdigställas, ett löfte jag tidigt gav henne när hon blev sjuk. Terese var alltid mån om sin omgivning och ville att alla skulle må bra, då mådde hon själv bra. Genom den här boken kan hennes budskap om rörelseglädje fortsätta inspirera och stärka många barn och vuxna under lång tid framöver, vilket var Terese dröm när hon skrev den, säger Jane Haglund.

Boken innehåller inspiration och handfasta tips tillsammans med vetenskapliga fakta om vad som händer i kropp och hjärna vid fysisk aktivitet. De 52 aktiviteterna finns i tre svårighetsgrader för att alla i familjen ska kunna klara av utmaningen. Dessutom är vuxna alltid med.

Terese Alvén var träningsprofilen och författaren bakom bloggen sparkibaken.se, som i över 20 år inspirerade människor till ett hälsosamt liv utan pekpinnar, men med mycket rörelseglädje. Det här blev hennes femte och sista bok, utgiven postumt.

Jane Haglund är fotograf och ingenjör och slutförde boken på fritiden hon haft därimellan. Hon bor på Värmdö, men kommer ursprungligen från Österlen i Skåne.

Boken utkommer den 21 oktober 2019.

Om Gul PR

Gul PR är en ung och hungrig PR-byrå. Vi arbetar med flera av de största bokförlagen och varumärken så som Yoga Girl och Framgångsshowen, samt företag och profiler.

Rebecca Törnroos
Rebecca Törnroos